Přímý prodej v Česku v roce 2016 přinesl 6,8 miliardy Kč, vedla kosmetika

Obrat firem provozující přímý osobní prodej dosáhl v roce 2016 v Česku obratu celkem 6,8 miliardy Kč, což je 6% nárůstu oproti předchozímu roku 2015. Přímému prodeji se na místním trhu věnovalo přes 288.000 lidí. Celoevropský přímý prodej obrátil 32,9 miliard eur (zhruba 838 miliard Kč), přičemž Evropa proti Česku rostla pomaleji, o 3 %, přímý prodej provozuje 14,8 milionů jejích obyvatel. Mezi největší evropské trhy přímého prodeje patří Německo (v přepočtu přes 360 miliard Kč), Francie (přes 100 miliard Kč) a Velká Británie (zhruba 90 miliard Kč). Data z 28 evropských zemí pocházejí od The European Direct Selling Association (Seldia), kterou v Česku zastupuje Asociace osobního prodeje

Vývoj přímého prodeje v Česku. Zdroj: Seldia

Vývoj přímého prodeje v Česku. Zdroj: Seldia

Top 5 trhů přímého prodeje v Evropě. Zdroj: Seldia

Pět největších trhů přímého prodeje v Evropě. Zdroj: Seldia

„Za rok 2017 očekáváme výsledky v podobných intencích růstu, předpokládáme, že východní trhy, kam řadíme i Česko, porostou v přímém prodeji rychleji než celoevropský přímý prodej, který se bude dál držet kolem 3 % růstu,“ sdělila Marie Lacroix, ředitelka pro vnitřní záležitosti asociace Seldia. Například Slovensko také v roce 2016 zažilo 6% nárůst obratu přímého prodeje, přestože samotný objem prodejů zboží je nižší než v Česku. Obrat slovenského přímého prodeje činil v přepočtu 3,7 miliardy Kč.

Nejvíce prodaného zboží přímého prodeje v Česku je z oblasti kosmetiky (41 %), spotřebního zboží, respektive výrobků pro domácnost (26 %) a doplňků stravy a wellness (25 %). „V Česku je trend trochu jiný než v celoevropském měřítku, kde má největší podíl zboží pro wellness. Může za to velká tradice kosmetických firem v Česku, které provozují přímý prodej, jako jsou Oriflame nebo Mary Kay,“ vysvětlila pro Retailek Katarina Molin, výkonná ředitelka asociace Seldia. Mezi další kosmetické firmy přímého prodeje v Česku patří Avon nebo Just, v dalších kategoriích na tuzemském trhu působí značky Amway, Herbalife, PartyLite, Vorwerk nebo Zaren.

V celoevropském měřítku se nejvíce prodávalo zboží kategorie wellness (32 %), poté kosmetika (25 %), potřeby pro domácnost (12 %), nářadí (9 %) a stejně tak s 9 % oblečení a doplňky.

Celosvětové tržby přímého prodeje v roce 2016 činily 182,6 miliardy dolarů (asi 3,8 bilionů Kč), přímým prodejem se přitom zabývalo více než 107 milionů lidí, meziročně o 3 % víc. Až 80 % celosvětového prodeje vytvořily Spojené státy, Čína, Korea, Německo, Japonsko, Brazílie, Mexiko, Malajsie, Francie, Anglie. Globální data pocházejí od Světové federace přímého prodeje (WFDSA).

Nejnovější