Majitel potravinářské sítě Ahold Delhaize, který v Česku provozuje obchody Albert, se v domovském Nizozemsku pustil do testování nového systému nakupování, kterému říká Tap to go (přilož a jdi). Jedná se o zrychlený proces umožňující zákazníkům nakoupit i zaplatit bez nutnosti projít pokladnou. Nizozemský řetězec Albert Heijn začal systém testovat ke konci roku 2017. Zkušební režim poběží půl roku, pak se uvidí, zda se inovace ujala a jestli se rozšíří. Český Ahold zatím nechce být ohledně aplikace této inovace v českých prodejnách konkrétní. Mezi technické vylepšení prodejen Albert v Česku tak zatím patří jen samoobslužné pokladny v některých vytíženějších provozovnách.
V rámci tap to go budou zákazníci nakupovat bezhotově a na konci nákupu nebudou procházet pokladní zónou. Systém stojí na zákaznické kartě, která je propojená s bankovním účtem zákazníka. Karta se během výběru zboží přikládá k elektronické cenovce vybraných výrobků, naskenované položky se mohou rovnou uložit do tašky. Ukončení nákupu zákazník potvrdí v mobilní aplikaci, do deseti minut pak proběhne dokončení platby. Pokud se zákazník během nákupu rozmyslí, že některé zboží nechce, stačí zpětně načíst cenovku a nákup daného výrobku se stornuje.
Tento systém podle Aholdu zákazníkům ušetří nejvíc času díky tomu, že nebudou muset vykládat zboží z košíku na pokladní pás a poté přendávat do tašky. „V Nizozemsku testujeme, kam by se do budoucna mohlo vyvíjet nakupování potravin v kamenných obchodech. Moderní technologie se rychle vyvíjejí, stejně jako potřeby zákazníků,“ říká Jan-Willem Dockheer, ředitel formátu Albert Heijn to go.
Podobný systém jako nizozemský Ahold spustil zhruba před rokem v USA také Amazon, který testoval svůj první obchod s potravinami Amazon Go bez pokladen u svých zaměstnanců. O možnosti nákupu bez pokladen se zajímá rovněž britská obchodní síť Tesco. Kromě bezhotovostní samoobslužných nákupů testuje Ahold od loňska také robota, kterému říká Marty. Robot vypomáhá v jedné z prodejen sítě Giant Food v americké Pensylvánii, kontroluje dostupnost zboží v regálech a hlídá čistotu prodejny.
V Česku zatím samoobslužné pokladny
V Česku se žádný bezhotovostní systém nákupu s vynecháním pokladen zatím netestuje. Rozšířené jsou ale samoobslužné pokladny, které před deseti lety jako první zavedlo Tesco a dnes je má ve většině svých obchodů. Až třetina nákupů dnes v Česku projde skrz samoobslužné pokladny. Nově se do instalace samoobslužných pokladen pouští i Penny Market nebo Kaufland. Jiným směrem se vydal Globus, který už pátým rokem zavádí systém Scan & Go. Jedná se o čtečky čárových kódů, které si zákazník připevní na nákupní vozík a může nakupovat bez vykládání zboží na pokladní pás. Zdrženlivý postoj k samoobslužným řešením nákupního procesu zatím zaujímá Lidl.
Pokladny bez obsluhy prodavaček zavádí i družstevní síť Coop, která se snažít modernizovat celkově. „Kromě vizuální stránky exteriéru a interiéru prodejen se soustředíme i na technologickou stránku. Například zavádíme automatické pokladny nebo self-scanning. Investujeme také do snížení energetické náročnosti prodejen, solárních panelů a dalších modernizací. Moderní jsou také modulární prodejny, které stavíme, ty jsou navíc nízkoenergetické. Z modulů máme i některé čerpací stanice,“ okomentoval modernizace Coopu pro Retailek marketingový ředitel Lukáš Němčík.
Dalším technologickým trendem, který se v českém retailu začal pomalu rozšiřovat jsou elektronické cenovky, které pracovníkům obchodů značně urychlují přeceňování. Před rokem je v tuzemsku začal zavádět Kaufland v sekci ovoce a zeleniny, kde se ceny mění nejčastěji. Inovace se řetězci osvědčila a chce pokračovat v jejím rozšiřování do všech prodejen. Digitální cenovky má také Tchibo nebo Datart.