Internetový prodejce Alza.cz otevře v druhé polovině příštího týdne na pražské Floře nový prodejní formát, kterému říká prodejna budoucnosti. Jedná se o minimalisticky zařízenou prodejnu na 60 metrech čtverečních, která se prakticky skládá jen z 360 boxů s umístěným zbožím. Do nové prodejny Alza.cz investovala 5 milionů Kč, její přípravě údajně věnoval tým interních kreativců rok. Otevření nového formátu na menší ploše je zároveň reakcí na zákonem zakázaný prodej ve sváteční dny, který Alza.cz podle České obchodní inspekce porušuje.
Prodejna má být otevřená bez přestání ve dne i v noci a fyzicky se v ní nebude vyskytovat žádný personál. V první části obchodu se nachází dva terminály, kde zákazník zadá číslo objednávky. Poté se mu otevře přístup do další části prodejny, kde ho světelná navigace v podobě červených nebo modrých diod v podlaze uvede k boxu, kde se objednané zboží nachází. Box se mu otevře automaticky. Pokud si zákazník zboží dopředu neobjednal a chce si ho pořídit na místě, poslouží mu dva počítače s video-operátory a odborníky na konkrétní segment, kteří poradí s výběrem.
Do boxu i televizi
Za vyzvednutí na nové prodejně si bude Alza.cz stejně jako při ostatních vyzvednutích kromě holešovické centrály účtovat 29 Kč. Prodejna je určena i k nákupu zboží přímo na místě, bez předchozí objednávky. E-shop ji plánuje zpočátku zavážet dvakrát denně nejprodávanějšími artikly ze své nabídky, neplánuje v ní však prodávat příslušenství. Boxy mají různé rozměry upravenými na míru 80 % portfolia Alzy, pořídit tak bude možné počítače, mobilní telefony, parfémy, ale i televizi s uhlopříčkou 150 cm.
Alza.cz aktuálně provozuje v Česku 56 Alzaboxů, které se slovy Jana Moudříka, ředitele expanze a facility v Alze, staly extrémně oblíbenými. Jeden z nich se nachází v nákupním centru Flora naproti nové prodejně, v plánu je ho postupem času zrušit. Zhruba 100 zákazníků, kteří ho podle Moudříka pravidelně využívali, se tak přesměruje do nové prodejny. Předpokladem je, že si prodejna stáhne i další zákazníky z blízkého okolí a bude schopná obsloužit 1.000 lidí denně. Kvůli ověření však bude zatím fungovat v několikatýdenní pilotní verzi, kdy se budou nastavovat procesy. „Pokud vše půjde podle plánu, máme nejspíš v druhém kvartálu letošního roku v plánu otevřít dvě obdobné prodejny v Praze na Budějovické a na Můstku. Nebráníme se ani přiblížení do regionů, konkrétní plán zatím není,“ uvedl Moudřík.
Alza.cz zároveň funguje na Slovensku, v Rakousku nebo Maďarsku. I tam se zavedení do nového formátu do budoucna nebrání. „Zatím ale ani tady není konkrétní plán, v Maďarsku například teprve teď zavádíme Alzaboxy jako takové,“ doplnila Patricie Šedivá, mluvčí Alzy.
Otevření nové prodejny s boxy na 60 metrech čtverečních není z pohledu Alzy jen inovací v technologickém poli, podle Moudříka je to také reakce na otevírací dobu v zákonem zakázané sváteční dny, kterými jsou Nový rok, 8. května, Velikonoční pondělí, 28. září, 28. října, 25. a 26. prosince. Alza.cz podle České obchodní inspekce zákon o otevření prodejen nad 200 metrů čtverečních porušila několikrát, naposledy 28. prosince 2017. Za porušení dostala pokutu v řádu stovek tisíc korun, proti které chce bránit.
Alza.cz v nové prodejně zároveň zkouší nové holografické reklamní médium kino-mo od firmy HyperVSN, které chce časem aplikovat na všech svých prodejnách.