Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.
1. Sklizeno a Rohlik.cz Investments podpoří pěstitele
Síť prodejen potravin Sklizeno s investiční firmou Rohlik.cz Investment budují investiční centrum pro malé a střední pěstitele a producenty potravin. Na projektu se také podílí fond RSJ Agro, který spadá do skupiny RSJ Investments Sicav. Cílem centra, které nese název My Food Centrum, je pomoci pěstitelům a producentům v rozvoji finančně i poskytnutím logistického, výrobního, obchodního zázemí a know-how sítě Sklizeno. V prvním roce je na investice vyhrazeno 200 milionů Kč. Prakticky má spolupráce fungovat tak, že producent může žádat o investici výměnou za 30 až 49 % hodnoty své firmy.
Správný strategický záměr vedoucí k propojení celého toku českých potravin od výrobce ke spotřebiteli. Věřme, že nabídka, dostupnost, kvalita a ceny českých potravin se budou jen vylepšovat.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Pro menší podnikatele je to asi dobrá alternativa, jak prorazit a mít jistý odbyt. I když ztráta 100% kontroly nad firmou bude pro některé nejspíš neakceptovatelná.
Jan Polák (Ipsos)
Velmi dobře si dokážu představit nálepku ‚Vypěstováno pro Rohlik.cz‘. Ale je to logický záměr, mít kontrolu nad celým průběhem dodávky potravin, která takto začne už při jejich zasazení. Bude to sice běh na dlouhou trať, ale to je vybudování dobré zásilkové služby s potravinami také.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Takový zdravější Agrofert by vůbec nebyl na škodu, říkám si pokaždé, když si čtu složení potravin z firem pana premiéra. Ucelený řetězec od pěstování až po retail by mohl skutečně poslat ceny do takových sfér, aby se jednalo o mainstreamové nakupování. I když se obávám, že je to přesně koncept, zaměřený na střední třídu, která je tu v Česku tak nějak nepřítomna už pět kilometrů za Prahou.
Václav Loubek
Podpořit a tím i trochu ovládat dodavatele ‚lepších‘ potravin je asi chytrá cesta. Až na výjimky jde o velké množství malých firem, takže provázanost s obchody všechno zjednodušší.
Tomáš Hájek (Admez)
Zajímavý rodící se projekt, který poskytne malým producentům šanci, aby svoje výrobky prodávali do Rohlíku i sítě Sklizena. Nabízí se i možnost tuto centralizovanou nabídku předložit obchodním řetězcům, kde se poslední dobou začíná prosazovat trend centralizace dodavatelů - zmenšení jejich počtu a rozšíření dodavatelského portfolia. Rohlík a Sklizeno zase mohou z projektu vytěžit stabilitu v termínech, množství i kvalitě dodávek pro svoje odbytové kanály. Navíc se tato centralizace bude jistě moci využít pro optimalizaci designu a brandů těchto výrobků.
Michal Bařina (Global Marketing)
2. Prodejny Aholdu bez pokladen
Majitel potravinářské sítě Ahold Delhaize, který v Česku provozuje obchody Albert, se v domovském Nizozemsku pustil do testování nového systému nakupování, kterému říká Tap to go (přilož a jdi). Jedná se o zrychlený proces umožňující zákazníkům nakoupit i zaplatit bez nutnosti projít pokladnou. Nizozemský řetězec Albert Heijn začal systém testovat ke konci roku 2017. Zkušební režim poběží půl roku, pak se uvidí, zda se inovace ujala a jestli se rozšíří.
Trend je jasný – ušetřit čas a manipulaci se zbožím a tím zlepšit zákaznickou zkušenost. A časem zřejmě ušetřit i na pokladních. Nejvíce se mi líbí přístup Amazonu, kde vám stačí aplikace v mobilu, už žádné plastové karty.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Zajímalo by mě, jak to bude s těmi, kteří nechtějí mít kartu Alberta. Nebudou moci nakupovat? Propojení karty s bankovním účtem a aplikací... no tedy, už vidím to množství lidí, kteří to zvládnou nebo chtějí takto udělat. Rozumím, že pro nějakou skupinu je to vhodné (například pro zaměstnance), ale pro běžnou populaci zatím bez ztráty nakupujících nerealizovatelné. Myslím, že se nepočítá s poctivostí (či nepoctivostí) zákazníka. V článku se o tom nic nepíše, ale bude tam nějaká výstupní váha, jako je to u samoobslužných pokladen? Jestli se ale dávají rovnou do tašky, tak ne. Je reálné to uskutečnit?
Monika Hrubalová
Systém bezhotovostních plateb bez pokladen má určitě budoucnost, ale jestli to bude na základě nějakých čteček jako u Globusu, nebo zákaznických karet jako nově u Aholdu, je otázkou. Já si osobně myslím, že zanedlouho se bude vše platit přes nějakou aplikaci v telefonu / chytrých hodinkách a člověk s sebou nebude potřebovat vůbec nic jiného.
Jan Polák (Ipsos)
Přes to všechno usnadnění nákupu tady vidím jeden zásadní problém - další kartička do peněženky (nebo kde tyhle plastový potvory nosíte). Jinak samozřejmě velký palec nahoru. Věřím, že v Holandsku se to asi obejde i bez kontroly nákupních tašek u východu.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Tohle se v různých obměnách testuje už léta, zatím vždycky to skončilo u těch pokladních, kterým pak chtějí frikulíni na centrále zakazovat pít. Nicméně, už aby to bylo, říkám si pokaždé, když se automatická pokladna u nás v Tesku zblázní, a zablokuje se. Naštěstí po aktualizaci softwaru nemusím kvůli každé lahvi Chardonnay volat obsluhu, která si o mně už stejně myslí, že jsem alkoholik.
Václav Loubek
I když nasazení takové technologie v Česku je zatím asi v nedohlednu, potřebovaly by to české Alberty jako sůl. Ty fronty u pokladen mě nebaví.
Tomáš Hájek (Admez)
Sakra, to zní až moc dobře. Určitě to bude také velká výzva pro bezpečnostní služby v obchodech a jejich kamerové systémy.
Jaroslav Tamchyna (Czech Franchise Institute)
Další z trendů, které mohou výrazněji ovlivnit nejen nákupní zvykosti, ale i ekonomiku kamenného retailu, kde může být vyšší počáteční investice do technologií vyvážena následnými nižšími personálními náklady i spokojenějším zákazníkem. Samoobslužné pokladny se v českém retailu prosadily poměrně rychle a jejich pentrace nadále pokračuje. Jenom jsem zvědav, zda budeme muset tuto vychytávku v Česku vystužit nějakým tím bezpečnostním fíglem, který asi v Holandsku nebude potřeba.
Michal Bařina (Global Marketing)
3. Mountfield mění lokace
Prodejce zahradního vybavení Mountfield v prvním lednovém týdnu otevřel dvě nové prodejny ve Stodu u Plzně a v Pardubicích. Celkem má v Česku 56 a na Slovensku 18 prodejen, které začal modernizovat a stěhovat do jiných lokalit, zejména blízko dalších nákupních míst. Změnou lokace chce reagovat na současný trend nákupování v retailových zónách. V letošním roce se má revitalizace týkat dvacítky obchodů – v nejbližší době to bude prodejna v Nitře, Ostravě-Hlučíně, Hodoníně a Příbrami.
I Mountfield pochopil, že kdo chvíli stál, již stojí opodál…
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Tento trend vidíme vesměs u všech konceptů moderního prodeje, kdo nebude inovovat, přestavovat, kumulovat, tak bude mít za chvíli smůlu. Dle našich výzkumů v Ipsosu vidíme, že lidé chtějí nakupováním trávit čím dál méně času. Neplatí to samozřejmě pro každého, ale populace už si více váží volného času a využívá ho k relaxaci (tím neříkám, že pro některé jedince to není shoppování…).
Jan Polák (Ipsos)
Koukám, že Mountfield jde do sebe. Vždycky jsem ho měl spíš za takového toho lehce nedbale ustrojeného, který to seká ve velkých objemech a díky tomu může nabídnout nižší ceny (čistě můj dojem, nikdy jsem u nich nenakupoval), ale tento krok mi smysl dává. Ostatně na poli retailovém budou remodelingy prodejen v letošním roce asi hodně skloňované, tak by ani hobby markety neměly zůstat pozadu.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Tak on koncept Mountfieldu už asi potřebuje změnu, přeci jen devadesátky skončily, už to pár let bude... Jenže, ono jim to evidentně funguje, včetně těch příšerně amatérských reklam, za které se doufám pan Vydra stydí.
Václav Loubek
Kdysi se mohlo zdát, že až bude mít každý Čech sekačku, Mountfieldu se přestane dařit. Jenže on jede dál. Asi to s Bédou Trávníčekem dělají chytře. Marketing, reklama, inovace…
Tomáš Hájek (Admez)
Sláva, už bylo na čase!
Jaroslav Tamchyna (Czech Franchise Institute)
Tak, bylo to potřeba. Byl jsem vloni ve dvou prodejnách a občas se nedalo projít mezi uličkami, celkově to nebylo to špatné, ale wow efekt také ne. Opět bych si dokázal představit větší zapojení technologií, které nezmiňují.
Jan Penkala (Acomware)
Další důkaz mé oblíbené parafráze českého virtuálního velikána, že má-li český retail v budoucnu uspět, musí nutně přezbrojit. Mountfiled začíná stěhovat své prodejny blíže k bitevnímu poli, kde se rozhoduje o žití či nežití. Doufám, že to časově ještě odchytí a nenaplní se další oblíbené rčení - kdo chvíl stál, již stojí opodál. Určitě bude třeba věnovat se nejen kamenným prodejnám, ale současně zařazovat také neustále vyšší rychlostní stupeň v e-commerci.
Michal Bařina (Global Marketing)
4. Prazdroj má nové tanky
Plzeňský Prazdroj začátkem ledna pořídil tři nové cylindro-kónické tanky na vaření piva, dalších sedm ještě dorazí. Nové tanky budou součástí třetí varné soustavy, jejíž výstavba momentálně v Plzni probíhá. Dokončená má být letos v květnu. Touto investicí ve výši 280 milionů Kč plánuje Prazdroj zvednout výrobní kapacitu o téměř třetinu na více než 88.000 hektolitrů piva týdně a 3,5 milionu hektolitrů ročně. Plzeňský Prazdroj vyváží pivo do víc než 50 zemí světa. Zejména asijské trhy mají podle pivovaru pro další zvyšování exportu velký potenciál.
Držme palce národnímu stříbru nejen v Asii. I když už patří Japoncům.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
S ohledem na majetkovou strukturu Prazdroje se není čemu divit, že se majitel snaží etablovat na zajímavých trzích, jakými jsou Korea, Vietnam, nebo Čína. Při mých cestách do Číny jsem tento trend také zaznamenala. Je moderní pít pivo, které pomalu v restauracích nahrazuje čaj. Ale i tam je konkurence vysoká.
Monika Hrubalová
Velmi dobrá zpráva, že se naše česko-japonské rodinné stříbro rozšiřuje. Pevně věřím, jako pivní patriot, že i v budoucnu vypijeme v Česku Prazdroje více, než bude export do celého světa dohromady! Jde o to, jak masivní expanze se v lidnaté Asii podaří.
Jan Polák (Ipsos)
Holt varny nejsou nafukovací a ředit vodou taky nejde do nekonečna, tak je potřeba rozšířit výrobu. Se změnou vlastníka určitě přijde (pokud už nepřišel) zájem na rozšíření obchodních teritorií, a s tím se bude vázat také vyšší produkce.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Začíná se projevovat japonský management? Snad nebude kvantita na úkor kvality. Jdu si otevřít Chardonnay.
Václav Loubek
Nepatřím mezi fanoušky plzeňského, takže mě tato informace nechává chladným.
Tomáš Hájek (Admez)
Plzeňskému prémiovému výrobku se daří, a to je dobře. Jedná se asi o jednoho z nejatraktivnějších českých velvyslanců, který více než důstojně prezentuje naši republiku ve světě. Ostatně negativních reprezentantů máme více než dost, takže určitá protiváha je určitě potřeba. I když skokové navýšení výroby o třetinu musí být pro management slušnou výzvou. Snad je v tom japonští spotřebitelé nenechají…
Michal Bařina (Global Marketing)
5. Otevření nového outletu vyvolalo konkurenční boj
Nové pražské outletové centrum, které se má koncem letošního dubna otevřít poblíž Letiště Václava Havla, vyvolalo neshody s konkurečním outletem Fashion Arena ve Štěrboholích. V rámci Prague The Style Outlets, jak se má nové centrum jmenovat, by totiž měly fungovat i značky a prodejny obchodníků, kteří už mají zastoupení právě ve Fashion Areně. Přičemž provozovatel Fashion Areny si obchodníky zavázal smluvní doložkou, podle níž nesmí otevřít v takové blízkosti druhou outletovou prodejnu. Spor řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Městský soud v Praze vydal předběžné opatření, které umožňuje smlouvu na jiném místě uzavřít. Zprávu přinesl web E15.
Fashion Arena je mimo, nemůže si vynucovat monopolní postavení. Brzy se ukáže, kdo v konkurenčním bojí obstojí lépe.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Já si vůbec nemyslím, že by se v Praze neuživila dvě outletová centra byť s nějakým překryvem obchodů. Ve světě to funguje bez problémů. Když si představím, kolik našinců i cizinců navštěvuje FA v současné chvíli, navíc jsou zde noví potenciální zákazníci díky blízkosti letiště u centra Prague The Style Outlets. Proto si myslím, že se o zákazníky obě centra hravě podělí.
Jan Polák (Ipsos)
Já vím, že sice i špatná reklama je reklama, ale zrovna toto. Nakupujícím to asi bude jedno, ale volit zrovna takové taktiky, mně teda nepřijde nejvhodnější. Zase pro ten nový subjekt je to znamení, že jeho vstup na trh konkurence zcela jistě zaznamenala.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
To je veselý příběh. Kšefty s předloňskými kolekcemi za letošní ceny se hádají. Provozovatel Fashion Areny by si mohl uvědomit, že takhle to fakt nepůjde, že měl zamakat spíš na tom, aby přinesl inovace, které nabídne Ruzyně. I kdyby předběžko nevstoupilo v platnost, nebo ho zrušili, jediné, čeho provozovatel ze Štěrbohol dosáhne, bude to, že se od něj prodejci odvrátí. Podívejte se na Hjondé, kde poměrně dost prodejců raději opustilo relativně úspěšnou značku, jen aby se nemuseli bavit s, ehm, jak to říct slušně... psychopatem, kterému poctivá soutěž nic neříká.
Václav Loubek
Co k tomu říct? Uvidíme, kdo vyhraje. Třeba oba.
Tomáš Hájek (Admez)
Outletí potyčka nad kterou kroutím nevěřícně hlavou. Jeden outlet chce, aby jiný vyletěl ze hry a byl úplně out. Out – let na druhou! Jakoby nám nestačila monopolizace politiky a médií...
Jaroslav Tamchyna (Czech Franchise Institute)
Nechci úplně hodnotit spory mezi outletem a prodejci, spíše pohled na fashion outlety. Fashion Arena po slabším startu v posledních letech roste, i skladba nájemců je na tom velmi dobře. Mohu porovnat třeba s outletem v Las Vegas, ten je na tom ještě mnohem lépe (velikost, značky, zákaznický komfort), ale je na velmi dobré úrovni. Outlet u letiště to imho nebude mít lehké. Spíše mi přijde, s trochou nadsázky, že se stávají i klasické prodejny značkového nebo luxusního zboží outletem, protože ta četnost a výše slev v čase graduje. A mimo období slev se prodává málo. Tomu pomáhají i různé pop-up koncepty s výprodejovou nabídkou. Takže rozlišovat typy prodejen bude čím dál tím těžší. V outletech chybí ještě prémiové multibrandy, které jsou čím dál tím více populární.
Jan Penkala (Acomware)
Tak se nám to blíží. Po letech slibovaných a neustále posouvaných termínů je to tady. Otevírá se další outletové centrum a to hned za zvýšené pozornosti médií. Nové centrum se snaží správně namíchat koktejl přitažlivých značek a občas při tom narazí na tzv. exkluzivitu působení dané značky v omezeném geografickém mediánu. Už se zapojili advokáti obou stran, bylo vydáno předběžné opatření soudu atd. Jsem přesvědčen, že i místy nedokonalá česká legislativa dokáže zaujmout k tomuto problému správné stanovisko a nějakého rozhodnutí se dočkáme. Spíše je podivující, že managementy nebo vlastníci dotčených značek byli ochotni podepsat takto omezující - nebo spíše omezenou - podmínku, která jim zabránila faktické expanzi. Nakonec možná bude i tato nesmyslná podmínka neotevřít další obchod v hodinové dojezdové vzdálenosti přece jenom splnitelná - zkoušeli jste někdy ze Štěrbohol dojet po jižní spojce až na letiště?
Michal Bařina (Global Marketing)