„Sledování balíků od Mallu je třešinka, snad zákazník přežije pohled na časovou osu“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.

1. Mall.cz sleduje balíky

Sklad Mallu v Jirnech

Sklad Mallu v Jirnech

Internetový prodejce Mall.cz spustil novou službu, díky níž mohou zákazníci aktuální stav své objednávky sledovat ve svém účtu. Pro zjišťování stavu objednávky chce prodejce brzy spustit i chatbota. Mall.cz zároveň sjednotil sledování zásilek pro všech osm svých dopravců, není tedy nutné sledovat zvlášť u každého, kde se balík nachází. Systém je napojený na logistické centrum Mallu, které se nachází v Jirnech u Prahy, a také na všechny dopravce.

Soustředění veškerých informací pro zákazníka v rámci jeho klientského účtu je dalším krokem pro pohodlí nakupujicího, který nemusí sledovat pohyby své zakázky u každého dopravce zvlášť, a stačí mu naučit se orientovat pouze ve svém účtu. Oceňuji praktické převzetí již vyzkoušeného funkčního řešení od zavedených lídrů v oboru.
Michal Bařina (Global Marketing)

Když jsem četl ‚sledování balíků‘, vybavila se mi naprosto strašná debata prezidentských kandidátů na Primě, zejména bučící balíci v publiku, kteří ani nenechali mluvit kandidáta z opačného spektra. Záměrně nejmenuji, ale kdo viděl, ví. Nicméně, tady se asi mluví o něčem jiném. Řekl bych, že je to super, ale nevyužiju to, protože většinou objednávám s osobním vyzvednutím v Počernicích, které mám při cestě z práce domů, případně u konkurence s doručením kurýrem po Praze do pár minut. A během nich nemám čas sledovat, kde moje vytoužená hračka zrovna je.
Václav Loubek

Rozhodně správný krok, který pomůže oběma stranám. Ta poslední část celého nákupního procesu, doručení zákazníkovi, bývá nejproblematičtější a každé vylepšení této zkušenosti je jen dobře.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

Sledování balíku v jakémkoli čase jeho doručování by mělo být naprostým standardem u jakéhokoli online shopu. Pevně věřím, že i ostatní internetové obchody se u Mall.cz přiučí a službu zavedou.-
Jan Polák (Ipsos)

Tuto službu jako pravidelný zákazník velmi oceňuji. Toto je určitě taková třešínka, která dodá spokojenost. Jen věřím, že v průběhu Vánoc, až zákazník uvidí, jak dlouhá bude časová osa dodání, tento pohled přežije.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

2. KMV je distributorem PepsiCo

Pepsi

Pepsi

Karlovarské minerální vody se stávají výhradním franšízantem nápojů i distributorem snacků PepsiCo v Česku, na Slovensku a v Maďarsku. V těchto třech zemích Karlovarské minerální vody rovněž zakoupí stávající podniky, v Praze se to týká výrobny PepsiCo ve Vysočanech a výrobny v Teplicích. Finanční poradenství při vyjednáváních poskytla Raiffeisenbank, financování transakce zajistily ČSOB a Česká spořitelna. Nápojové portfolio Karlovarských minerálních vod se rozšíří o značky Pepsi, Mirinda, 7Up, Gatorade, Mountain Dew, Lipton, Evervess, Rockstar, džusy a nápoje Toma, pramenitou vodu Toma a limonády Slice. Zároveň převezme i distribuci bramborových lupínků značky Lay’s a Cheetos. Do vlastnictví Karlovarských minerálních vod přejde pouze značka Toma, pečovat ale ve smyslu distribuce a rozvoje značek bude o všechny.

Zpráva oficiálně potvrdila různé doměnky a dohady. Transakce čeká na schválení antomonipolních úřadů v příslušných zemích – osobně jsem zvědav na stanovisko českého úřadu. Vidím zde několik zajímavých skutečností – KMV posílí svoji nabídku pro gastro provozovny, protože kolové nápoje a pramenitá voda ji zatím v nabídce chyběly. Tuto doměnku navíc potvrzuje i skutečnost, že značka vod Toma se jako jediná stává jejím majetkem, vlastnická práva na všechny ostatní brandy z tohoto deelu zůstávají pod PepsiCo. KMV se dostávají i k silnému brandu v kategorii snacku, který se bude hodit od retailu, přes gastro až do sítě vlastních prodejních automatů. Navíc se pro Lays výrazně rozšíří možnosti v oblasti cross sales a cross promo a nejmenovaného českého výrobce budou jeho kotlíkové chipsy pálit zase o něco více.
Michal Bařina (Global Marketing)

Jsem zvědav, co na to antimonopolní úřad, ale předpokládám, že to projde. V tom případě nás čekají zejména hrátky s produktovým portfoliem a positioningem jednotlivých ‚konkurenčních‘ produktů, například Liptonu a čajů Poděbradka. A samozřejmě zisky ze segmentů, kde nejsou KMV dosud tak silné.
Václav Loubek

Další a tentokrát největší skokový nárůst již tak vedoucího hráče. PepsiCo závod vzdala a souboj se zúží na pár největších závodníků, z toho dva jsou v českých rukách s italským a řeckým původem.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

Tak to za chvilku budeme pít jen nápoje od KMV, jak to vypadá. Ještě že máme i kohoutkovou vodu, Coca Colu a pivo, abychom jako spotřebitelé udrželi tržní prostředí…
Jan Polák (Ipsos)

Řekněme, že se jedná o v poslední době jeden z mnoha dalších přerodů v dodavatelsko-distribučním světě. Jak vždy říkám, zákazník to moc nevnímá a je mu v podstatě jedno, kdo jaký sortiment distribuuje.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

3. Mana bude v Globusu

Hotový Mana drink

Hotový Mana drink

Pražská firma Heaven Labs se chystá se svou práškovou stravou Mana vstoupit do kamenné maloobchodní sítě. Od začátku února bude Mana dostupná v síti prodejen Globus, v sekci Zdravý svět. Kromě toho chce letos také rozšířit portfolio takzvané funkční stravy. Nápoje by měly dostat nové příchutě, o jaké se bude jednat konkrétně, zatím firma nechce prozrazovat. Ve druhé polovině roku navíc Heaven Labs plánuje uvést na trh Mana tyčinku. Poslední chystanou změnou pak během letoška bude verze Many s názvem Mark 5, do které nebude nutné přidávat olej, jelikož bude vmixovaný přímo v prášku.

Mana je důkazem, že nad kvalitou svého stravování přemýšlí čím dále tím více lidí. Osobně se těším na tuto formu funkční stravy v podobě tyčinky. Vstup do retailu je správným krokem. Globus má image řetězce, který se snaží svým sortimentem a přístupem reagovat na nové trendy v potravinách. Jeho počet prodejen je zase předpokladem, že to Mana v retailu ‚dá‘ a nebude mít problém se stabilitou a objemem dodávek. Navíc vstup z online do kamenných prodejen ukazuje, že tato kombinace je správnou cestou do budoucna a volí ji čím dále více hráčů na českém retailovém trhu.
Michal Bařina (Global Marketing)

Hlavně je potřeba to zředit harmonizovanou vodou. Pár lidí, co v tom frčej, znám. Chovají se trochu jak sekta. Tím mi produkt dokonale otrávili, i kdyby byl sebelepší.
Václav Loubek

Je příjemné číst o expanzi české produktové inovace v nabitém potravinářském trhu. Pokud dobře podchytí názorové vůdce a early adopters, mohou růst ještě rychleji.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

Výrobky Mana si asi svojí cílovou skupinu nacházejí, ale přijde mi to jak jídlo do vesmíru. Asi jsou lidé, kteří nemají přes den ani několik minut si dát sendvič či něco rychlého, ale já je neznám.
Jan Polák (Ipsos)

Na to, o jak ‚mimoňský‘ produkt se jedná (myšleno pouze v dobrém), je myslím úspěch, že se Mana bude prodávat v síti Globus. Jsem zvědavý, jestli si tam najde svoje kupce, protože tady bych ten prodejní kanál viděl spíš na nějakou přímou komunikaci a e-commerce. A rozšíření produktového portfolia jde logicky ruku v ruce s rozšířením firmy.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Každý posun ke zdravému stravování vítám a Globus svojí sortimentní inovací opět nezklamal.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

4. Auto Kelly v buňce

Exteriér nové prodejny Auto Kelly

Exteriér nové prodejny Auto Kelly

Dodavatel potřeb pro automobily Auto Kelly v prosinci otevřela nový formát prodejny. Na parkoviště před hypermarketem Tesco ve Vlašimi umístila malometrážní pobočku s doplňky pro auta. Pobočka je umístěna v takzvané unimobuňce, její prodejní plocha měří 27 metrů čtverečních. Podle vyjádření Auto Kelly je prodejna cílená „výhradně na maloobchodní zákazníky“. V celém Česku Auto Kelly disponuje 82 kamennými prodejnami, centrálu má v pražských Vysočanech. Uvnitř nového formátu pobočky prodává Auto Kelly 450 artiklů zejména z oblasti péče o auta nebo autodoplňků.

Velmi zajímavé řešení symbiozy klasického retailera se síťovým prodejcem úzce zaměřeného sortimentu. Tesco již delší dobu reorganizuje a upravuje formáty svých prodejen a často dochází právě ke zmenšování non-food plochy. Obě strany si vyjdou vstříc v přivádění zákazníků, ten dostane vše na jedné ‚parkovištní‘ ploše. Navíc si zákazníci Auto Kelly mohou nasměrovat své objednávky přes eshop k vyzvednutí právě tam, kam chodí pravidelně nakupovat — dle mého názoru pozitiva projektu jednoznačně rezonují.
Michal Bařina (Global Marketing)

No, dobře, buňka na parkovišti ve Vlašimi, to je asi přesně směr, kterým se přiblížíte zákazníkům… Myslím, že dobrý nápad – mamky si doběhnou pro jogurty v akci, taťkové zatím přibližovadlu dopřejí nové stěrače a vodu do ostřikovačů.
Václav Loubek

I když estetický dojem a velikost jsou potlačené, výsledky hovoří za vše. Je to dobrý nástroj pro získání nových B2C zákazníků a výdej z e-shopu také pomáhá vysokým tržbám na metr čtvereční.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

V případě, že si běžný spotřebitel nebo zástupce garážové dílny vymyslí díl a oni mu i z takto malé prodejny jsou schopni do jednoho dne dodat, vypadá velmi dobře. Pro menší města asi velmi užitečná služba.
Jan Polák (Ipsos)

Tak my tu minule řešíme pop-up obchody a hle, Auto Kelly jeden asi zrovna chystalo. Zrovna teď v zimě, kdy naši plechoví miláčci dostávají na českých silnicích pořádně na zadek (a taky předek, boky, spodek a někdy i střechu), je zrovna takováto nabídka víc než vhodná. A gratuluju k pěknému category managementu v prodejně, pardon pop-up prodejně.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Dobrý nápad jak se dostat blíž k zákazníkovi, na pumpě nevím, co mám za typ, k prodejci běžně nejezdím, ale u obchodu mám možnost se zastavit a vybrat.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

5. Bohemia Sektu se daří

Bohemia Sekt

Bohemia Sekt

Prodejce alkoholických nápojů Bohemia Sekt loni prodal téměř 29 milionů lahví sektů, šumivých nápojů, lihovin nebo vína, předloni to bylo celkem 28,5 milionu lahví. Celkově se tak jedná o meziroční nárůst zhruba 2 %. V případě šumivých vín a sektů podle svých slov překonal svůj dosavadní prodejní rekord z roku 1999. Investice Bohemia Sektu v minulém roce směřovaly do výroby sektů ve Starém Plzenci. Firma nakoupila nové kvasné tanky, od kterých si slibovala zvýšení kapacity pro výrobu šumivých vín. V letošním roce plánuje Bohemia Sekt rozšiřovat plochu vlastních vinic a investovat i do nového střediska pro zpracování hroznů ve vinařství Víno Mikulov.

Bohemia Sekt jede a to je dobře. Zajímavé jsou některé vysledované trendy – roste spotřeba sektů a šumivých vín i během roku a firma vyváží do zahraničí jenom cca 2,5% produkce. Kvalitní ekonomické výsledky zase firmě umožňují investovat do dalších hektarů nových vinic i technologií, a zákazníkovi tak roste šance, že bude mít širší výběr z kvalitních českých vín, které budou snad čím dále více nahrazovat řadu cenově přijatelných, ale většinou nepitelných dovozovných vín.
Michal Bařina (Global Marketing)

Asi se ještě neprojevila ta přepálená kampaň Červené karkulky. Nebo že by v Německu podcenili oblibu ‚naší‘ bohemky? Ta dominuje střednímu segmentu, levné sekty mají hypermarketovky s ruským názvem, dražší pak už francouzské značky, možná italské.
Václav Loubek

To jsou dobré zprávy i přesto, že firma je hodně závislá na jednom produktu, zrušila lihoviny a exportuje zatím málo. Pak nezbývá než posílit ve vínech a komunikovat pití sektu jako pravidelnou příležitost. A mít pod kontrolou surovinu a tím i náklady.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

Vedení firmy Bohemia Sekt udělalo rozhodně dobře, že se zbavili lihovin a věnují se naplno jen šumivým a tichým vínům. Populace bohatne a šumivá vína již opravdu nejsou pouze specifikou silvestrovských oslav nebo výjimečných příležitostí. Bohemia Sekt má velice dobré renomé i poměr ceny a kvality, proto věřím v další růst i v příštích letech.
Jan Polák (Ipsos)

‚Bohemka‘ je něco jako Seznam.cz šumivých vín. Jasně, tlačí se sem spousta Googlů, ale Češi si pořád pijou to svoje. Rozšiřování vlastních vinic je správná cesta už kvůli zákonu o původu hroznů. Nebo snaze EU určovat, kolik kde má vinic vlastně být. Jsem zvědavý, jestli se vlastní vinice nějak odrazí také v prodejích, nebo spíš ekonomických výsledcích a také v segmentu tichých vín.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Jak je vidět, bublinky jsou stále aktuální, mají své místo i přes narůstající počet nových nápojů. Klasika je stále živá.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Nejnovější