Rok 2018 přinese pokles růstu a rozšiřování nákupních center. Spolu s tím ale bude zahájena výstavba dvou nových pražských obchodních center, která otevřou v příštích letech. E-commerce a kamenný retail se bude i nadále propojovat, poroste snaha kamenných maloobchodníků vytvořit z prodejen zážitek pro zákazníky. Spolu s tím se budou obchodníci snažit stále více otvírat prodejny na správných místech. To jsou závěry studie 2018 EMEA: Real Estate Market Outlook pro Česko, kterou vytvořila poradenská firma CBRE.
Obchodní centra budou letos expandovat v mnohem menším měřítku, než jaký zažil český trh v roce 2017. Zatímco loni se v Česku rozšířilo Centrum Chodov nebo Igy v Českých Budějovicích a nově se otevřelo nákupní centrum Central Jablonec, letos se zatím počítá pouze s dostavbou centra Géčko v Ostravě. Zahájena však letos bude výstavba obchodních center Bořislavka, které má mít 10.000 metrů čtverečních, a OC Letná o 13.000 metrů čtverečních. Stavět se začne třetí fáze Avion Shopping Centra v Brně. Studie rovněž zmiňuje, že v letošním roce dojde k dokončení specializovaných outletových center - jeden bude Prague The Style Outlets v Tuchoměřicích u Prahy, který má otevřít letos v dubnu. Druhá je Outlet Arena Moravia v Ostravě.
Samotné prodejny podle CBRE prošly přerodem z obyčejné kamenné prodejny na místo, které poskytuje zákazníkům zážitek. Roste integrace offline a online prodeje, takzvaný omnichannel. Příkladem může být Alza.cz, která otevřela prodejnu budoucnosti, naproti tomu kamenné sítě drogerií Teta i Dm vstupují do e-commerce.
Obchodníci se budou podle studie letos stále více snažit být pro zákazníky relevantní a umisťovat své prodejny na správné místo do správného města. To povede ke zvýšení nejvyšších dosahovaných nájmů, takzvané prime rents. CBRE odhaduje, že se letos budou prime rents pohybovat na 140 Eurech za metr čtvereční měsíčně, v přepočtu tedy asi 3.600 Kč. Maloobchodní prime rents budou nejrychleji rostoucí ze všech sektorů komerčních realit, zvednou se o 3,7 %.
Konkrétní značky, které chtějí vstoupit na trh, nebude od začátku masivně stavět nebo pronajímat prodejny. Vyberou si naopak jednotlivá evropská města, která jsou pro ně klíčová. A na příležitost vhodného prostoru ve vybraném městě se řetězce podle studie nebudou bát počkat. To ukázal už příklad zrekonstruovaného Centra Chodov, ve kterém se představila více než polovina nově příchozích značek za celý loňský rok. Jsou to třeba Boux Avenue, Oysho, Armani Exchange, Aw Lab nebo Zara Home.
E-commerce táhne růst skladovacích prostor
Online prodeje za loňský rok měly 10,5% podíl na celém maloobchodě, čeští spotřebitelé na internetu utratili meziročně o 18 % víc, celkem 115 miliard Kč. Vzhledem k předpokládaným rostoucím tendencím online prodejů a tlakům na skladování i ze strany tradičních prodejců CBRE očekává, že na trh přijdou XXL logistické sklady. Zároveň má růst význam cross-dockových skladů od 3.000 do 10.000 metrů čtverečních plochy.
Celkově studie předpokládá, že v letošním roce přibude 700.000 metrů čtverečních průmyslových a logistických prostor, tedy zhruba stejně jako loni. Současně budou expandovat stávající industriální parky. Z tohoto hlediska poroste význam lokalit na severozápadě republiky, například Ústí nad Labem, Karlovy Vary, Most, Chomutov nebo Cheb, protože Česko je stále oblíbenější pro firmy obsluhující Německo a Západní Evropu. Ve skladovacích prostorách budou obchodníci častěji implementoval částečnou automatizaci, ve střednědobém období však CBRE nepředpokládá výraznou expanzi automatizovaných systémů. Míra neobsazenosti skladovacích a průmyslových prostor by měla zůstat stejně jako loni na 3 %.