„Lidl se prostě jen chová jako zaměstnavatel, kterému o něco jde“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.

1. Lidl opět přidává, letos 20 % 

Zaměstnanci Lidlu dostanou od 1. března přidáno, letos o 20 %Zamestnanci Lidl 1

Zaměstnanci Lidlu dostanou od 1. března přidáno, letos o 20 %

Německá síť supermarketů Lidl v Česku opět od 1. března navyšuje mzdy. Nová nástupní mzda na prodejnách při úvazku 40 hodin týdně bude 28.000 Kč. Tato částka je shodná pro celé Česko s výjimkou Prahy a okolí, kde je kvůli specifickým podmínkám pracovního trhu nástupní mzda zhruba o tisíc korun vyšší, konkrétně 29.143 Kč. Po dvou odpracovaných letech se mzda zvýší na 30.286 Kč pro všechny lokality a 31.429 Kč v Praze. Zvýšení mezd se týká kromě prodejen také logistických center, nástupní plat tamních kompletářů bude nově při plném úvazku 36.000 Kč. Letos jde nástupní plat nahoru o 20 %. Novinkou je také možnost pracovat 25 hodin týdně.

Ten trolling o tom, že hodina učitele trvá jen 45 minut, zatímco hodina pracovníka Lidlu 100 minut (sic!!), takže si to zaslouží, jste asi viděli, že jo. Každopádně to víc vypovídá o přístupu státu ke vzdělání, než o Lidlu. Jen si myslím, že by nebylo od věci ptát se, jak dlouhé úvazky ve skutečnosti zaměstnanci Lidlu mají. Slyšel jsem, že na plný úvazek, a tím pádem na inzerované peníze, se dostane málokdo. Ale i kdyby, asi nikdo v dnešní době nenabízí v retailu takový plat. Spíš naopak se investuje do automatických pokladen, Scan&Go a podobně.
Václav Loubek

Úspěšný podnik vybudujete jen se schopnými a motivovanými zaměstnanci, které musíte podporovat a samozřejmě dobře zaplatit. Tomu se snad nikdo nediví. Z toho ovšem také vyplývá, že to, čemu říkáme stát / administrativa, toho moc neumí a často neví, co chce. Není to ale naše společná chyba?
Daniel Procházka (Ipsos)

Ta vlna rozhořčení na téma ‚Prodavačky berou víc než učitelé‘ mě v minulých týdnech na sociálních sítích také zasáhla a téměř rozplakala. A fakt to nebyly slzy štěstí (i když ten mzdový nárůst zaměstnancům Lidlu ze srdce přeju). Rozbrečel jsem se spíš kvůli nebetyčné blbosti některých diskutujících, kteří tak umně míchali hrušky s jabkama. Protože Lidl se prostě jen zachoval jako zaměstnavatel, kterému o něco jde. A pokud učitele ‚zaměstnává‘ stát (ano vím, zjednodušené), fakt nemá smysl posílat hejty směr Německo. A nebo si to zboží do regálů a pípání skenerem můžete jít klidně dělat sami. Jsem rád, že jsou u nás zaměstnavatelé, kteří veřejně řeknou na kolik si cení svých zaměstnanců a udělají k tomu i děkovnou kampaň. Trochu ironické je, že jsou zahraniční…
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Lidl do toho opět šlápl a posouvá laťku ještě výše. Může si to dovolit, je ziskový a efektivní a pochopil, že na spokojených zaměstnancích hodně záleží. Je to určitě správný krok, který jistě nezůstane bez odezvy ze strany konkurence. A co učitelé nebo sestřičky?
Zdeněk Hašek

Tak je to docela jízda a reflektuje to aktuální pracovní trh (palec nahoru pro zkrácené úvazky) a dále to podporuje růst platů v celém trhu, nejen v retailu, což se asi brzy odrazí ve vyšší inflaci. Tak uvidíme, kdo se přidá a jak moc intenzivně. Stát to asi nebude a dopady do společnosti nebudou dobré (vzdělávání, zdravotnictví).
Jan Penkala (Acomware)

To se mi líbí, o kvalitě lidí nejen hovoří. Fandím jim a jsem zvědavá na zbytek trhu.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

2. Footshop našel investora v Enernu

Budoucí Footshop v Budapešti

Budoucí Footshop v Budapešti

Progresivní obchod s teniskami Footshop, který prostřednictvím stejnojmenné firmy provozují Peter HajdučekMarcel Vargaeštók, získal investičního partnera pro expanzi do zahraničí a pro nové produktové záměry. Je jím investiční skupina Enern, která je mimo jiné činná v předním tuzemském online supermarketu Rohlik.cz. Slíbená hodnota investice se pohybuje v jednotkách milionů eur. S novou investicí plánuje Footshop otevřít vlajkové prodejny na několika zahraničních trzích. První z nich přibude už v dubnu v Budapešti. Krom toho se chystá rozšířit svůj vývojářský tým pro realizaci nových produktových záměrů.

Zajímavý je ten vývoj vlastních produktů. Chtěl bych vědět, jestli to bude fakt vlastní vývoj nebo nákup přeznačkovaných věci z fabrik v Číně…
Václav Loubek

Ukazovat prázdné výlohy, prázdné prodejny a vizualizace se siluetou ducha. Co je na tom progresivního a komu je ta informace určena? A svalnatý pán, co má na starost Complaints, tak ten mě děsí i na fotce (ten není ve zprávě, ale na webu).
Daniel Procházka (Ipsos)

Jsem sice věrný značce BOTAS 66, ale jak už jsem tady několikrát psal, každý úspěch české firmy v zahraničí mě potěší. A pokud z toho navíc vzniknou originální české kecky, tak tím líp.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

O Footshopu se píše a mluví čím dál častěji, jejich dynamický rozvoj je úctyhodný. A proto je logické, že pro mezinárodní expanzi potřebují (nejen) finančního partnera. Snad to bude úspěšné spojení.
Zdeněk Hašek

Tak dalo se to očekávat, Footshop je našláplý a investiční peníze jim pomůžou akcelerovat růst. Přeci jen stovky milionů a pár trhů je fajn obrat a velikost, pokud se máme bavit o velkém byznysu, je potřeba dojít na miliardy v evropském kontextu, případně zkusit i rychle se rozvíjející mimoevropské trhy.
Jan Penkala (Acomware)

Škoda, že nechce expandovat trochu víc v Česku.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

3. Billa a Rossman mají vlastní rádia

Německý řetězec Billa spustil ve svých supermarketech vlastní rádio. Pro zaměstnance bude od rána vysílat živě ranní show, pro zákazníky bude vysílat během dne při nakupování. Rádio Billa bude vysílat každý den od 7.00 do 21.00, a to na všech 220 pobočkách sítě v Česku. Kromě marketingové komunikace bude sloužit i pro komunikaci interní směrem k zaměstnancům. V síti drogerií Rossmann teď nově in-store rádio kombinuje podkresovou hudbu, aktuální produktové nabídky a náborové kampaně. Za vývojem rádia pro Rossmann stojí IS Media, která je registrovaná jako nezávislý správce autorských práv a licencuje hudební produkci od autorů.

Jeden kšeft rádio vypíná, jiní zavádějí vlastní. Maruš Vomáčková na kase v Bille třeba v Budějovicích bude určitě nadšená, že jí zahrajou písničku ve chvíli, kdy si otevře svoji výplatní pásku s minimální mzdou…
Václav Loubek

Vybrat vhodnou hudbu do prodejny je věda (Ipsos o tom dost ví). Role hudby není primárně zábava anebo informování, ale spolupráce na budování značky, vztahu se zákazníky a podpora obchodu, což znamená, že audio-zážitek, stejně jako vůně v prodejnách, je nutné řídit a mít pod kontrolou. Nevím jakou máte zkušenost vy, ale mě řvoucí nevhodná hudba a opakované informování o slevách od utrácení peněz ihned odradí. Přejme Bille, aby to tam nebylo jako na matějské pouti… ‚Nástupujte na ty káčery, chlapci, defčata, mládeži, nástupujte na ty káčery, uš se to točí, uš se to roztáčí‘.
Daniel Procházka (Ipsos)

Fakt mám rád rádio. Strávil jsem za mikrofonem během vysokoškolských studií šest let jako moderátor a na toto médium nedám dopustit. Ale pouze při zběžném poslechu jedné z výše uvedených stanic musím říct, že nápad Globusu vyhradit pár hodin denně nákupům bez jakékoliv zvukové kulisy, byl geniální. Takhle ne přátelé, fakt ne.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

To zní jako dobrý nápad… Pokud se podaří vyvážit poměr komerčních sdělení s inspirativním obsahem a pohodovou hudbou. Jsem zvědavý, jak budou vyhodnocovat a jaké budou výsledky.
Zdeněk Hašek

Hlavně ať je to potichu, jestli je to cesta jak více upoutat zákazníka tak ano, ale upřímně lituji zaměstnance, poslouchat stále to samé celé dny.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

4. Uber bude konkurencí Dámejídlo.cz

Alternativní taxislužba Uber, plánuje letos v Praze začít s rozvozem jídla. Chce díky tomu lépe využít kapacity svých řidičů. Rozšířená služba bude mít název Uber Eats a lidem doveze jídla, která si objednají z partnerských restaurací. Systém tak bude fungovat na podobném principu jako české Dámejídlo.cz patřící německé firmě Delivery Hero. Uber už v Česku spustil zatím nefunkční web Uber Eats. Rozvoz jídla zajišťuje zatím ve zhruba dvou stovkách měst po celém světě. Dámejídlo.cz si mohou dnes objednat lidé po celém Česku. Zprávu přineslo Aktuálně.cz

Víte, jak naštvete pražského taxikáře? Řeknete mu: Hele, uber… Teď tak asi naštvete i řidiče z Dámejídlo. Jen jestli to není příprava Uberu na nucené stáhnutí se z přepravy osob, na které ‚makají‘ v Agrofertu, ehm pardon, ANO. Ostatně, slyšeli byste, že by na taxikáře nějak zaklekla Finanční správa?
Václav Loubek

Uber neubírá, ale přidává. Snad nebudou řidiči Uberu rozvážené jídlo z hladu jíst, až je bude nějaký ten taxikářský šizunk chtít zase blokovat.
Daniel Procházka (Ipsos)

Pro mě jako nepražáka bude tato služba platná asi jako mrtvému zimník, ale věřím, že sledovat na mobilu, jak se k vám blíží vaše pizza, může apetit ještě zvýšit. Trochu bych měl obavy o teplotu doručovaného jídla a hygienu vůbec. Ale snad si to Uber ohlídá. Nebo budou muset dávat zákazníci šetřit s hvězdičkami.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Uber optimisticky věří, že bude moci provozovat svou službu bez velkého omezení i nadále…Nabírá lidi a partnerské restaurace, uvidíme jak se budou lišit od DámeJídlo rychlostí a cenou. Vstup nového hráče do rozvážky jídla se dal čekat, mnohé ale překvapí, že to je právě Uber.
Zdeněk Hašek

Dáme Jídlo nemá špatnou službu, silný konkurent může pomoci ji ještě vylepšit. 10 – 20 minut doručení z Mekáče za 10 PLN (60 Kč) nezní špatně pro zákazníky, jen si nejsem jist, že to bude pro řidiče Uberu akcelerace jejich příjmů.
Jan Penkala (Acomware)

Uber jde svojí vlastní cestou a začíná vadit, tak doufám, že vydrží i s jídlem.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

5. Heineken přidává příchutě

Zlatopramen Radler herbal

Zlatopramen Radler herbal

Cider Lišácké jablko z portfolia pivovaru Heineken v Česku přidal novou příchuť, nyní bude k dostání ve variantě s chutí hrušky. V plechovkách se bude v českých obchodech prodávat od března Plechovka 0,5 l bude stát okolo 21,90 Kč. Podle pivovaru má nová příchuť sušší profil, než na který jsou Češi u ostatních značek ciderů zvyklí. Zlatopramen na trh uvádí nealkoholický nápoj Radler herbal. Dostupný bude v příchutích citrón, bezový květ a máta nebo černý rybíz a levandule. Podle Heinekenu, kterému značka patří, je hlavním benefitem Radleru Herbal, že neobsahuje žádný alkohol, zatímco konkurenční produkty, například Birell od Prazdroje, mají maximálně 0,5 % alkoholu.

Oukej, přjdou mi nechutné dvě věci – radlery a bylinková příchuť. Zkombinovat je, je opravdový meisterstück. Ovocnou limču s příchutí piva si občas dám, třeba na kole (nealko, samozřejmě), tohle fakt nevyzkouším. Docela by mě zajímala cílovka. Pro krasobruslařky to asi bude moc studené a moc kalorické.
Václav Loubek

Jablko bude mít hruškovou příchuť, no jasně, ale neříkejte to na hodině přírodopisu, jen na hodině marketingu. Jinak asi platí, kolik třešní, tolik višní.
Daniel Procházka (Ipsos)

A jeden by řekl, že doba ovocných piv už je dávno za námi. A že levandule patří spíš do mýdla nebo do limonády. Hruškový cider si určitě svoje zákazníky najde, protože tento segment stále stoupá a ještě stoupat bude.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Cidery jsou stále populárnější a rošiřování produktové řady o druhou nejoblíbenější příchuť proto nepřekvapuje. Pokud se podaří Heinekenu pokrýt svými značkami větší segment trhu bez vzájemné kanibalizace, tak budou mazaní jako liška…
Zdeněk Hašek

Jdeme do sezony, určitě přijde víc zajímavých novinek, segment je zajímavý, může to opět přinést trochu barev do sortimentu ochucených piv.
Patricia Jakešová (U & Sluno)