V Evropě, na Středním východě a v Africe je aktuálně ve výstavbě 11,1 milionů metrů čtverečních nových nákupních center. Nejaktivnějšími zeměmi při stavbě nových nákupních center, které realizovaly více než 50 % celkové výstavby v roce 2017, jsou Turecko, Spojené arabské emiráty a Rusko. V letošním roce se očekává růst výstavby nákupních center v zemích východní Evropy, zejména na Ukrajině a v Rumunsku. Informace pocházejí ze studie Shopping centre pipeline poradenské firmy CBRE. V Česku podle studie není kromě Prahy příliš velký prostor pro stavbu nových obchodních center, rozvíjet tak developeři budou stávající centra formou expanze. Příkladem toho je loňské dokončení druhé části Centra Chodov nebo budějovického centra Igy.
V zemích Evropy a východní Evropy najdeme nejaktivnější trhy s výstavbou nákupních center v Rusku, Polsku, Rumunsku a na Ukrajině, kde je plánováno velké množství stavebních projektů. “Východní trhy mají menší saturaci a například Ukrajina má nejnižší v celé středním a východním evropském regionu. Proto je také procento nové výstavby tak vysoké. Nesmí se ale podcenit kupní síla. Všeobecně mají maloobchodní výdaje východoevropských zemí větší dynamiku než zbytek Evropy, což odpovídá výkonům ekonomiky, každopádně nesmíme zapomínat, že základ maloobchodních výdajů na obyvatele je v těchto zemích velmi odlišný od zemí západní Evropy,“ uvedla Katarína Brydone, head of retail v CBRE.
Plánovaná výstavba v Rusku v současné době zahrnuje 1 900 000 metrů čtverečních a je z velké části umožněna zlepšením makroekonomických ukazatelů spojených s prognózou výrazného zvýšení maloobchodního prodeje, který začíná zlepšovat vyhlídky developerů.
V Turecku byla v první polovině roku 2017 dokončena výstavba 300.000 metrů čtverečních nových nákupních center. Těsně za Tureckem jsou Spojené arabské emiráty, kde jsou aktuálně ve výstavbě 2 miliony metrů čtverečních, z čehož více než tři čtvrtiny výstavby v celé zemi připadá na Dubaj. Na trh přicházejí nové projekty, které se snaží odlišit zajištěním prostředí a zážitků. Jedním z významných nových projektů je Meydan One Mall, kde bude k dispozici více než 100 prodejen potravin a nápojů, největší zastřešený lyžařský svah a čtvrť s obchody s luxusním zbožím.
Rozšiřování center zůstává trendem
„Nový development v rámci Evropy zpomaluje, jelikož velká část trhu už dosáhla optimální míry saturace s ohledem na kupní sílu obyvatelstva. Pokud budeme uvažovat o Česku, tak už není mnoho prostoru na nový velký development, s výjimkou Prahy. Současní developeři a majitelé nákupních center se proto soustředí především na možnost expanze stávajících dobře fungujících nákupních center. Díky stárnutí současných nákupních center a limitované nové výstavbě se však největším trendem stává redevelopment stávajících nákupních center,“ doplnila Brydone.
Rozšiřování stávajících nákupních center zůstává oblíbeným způsobem jak získat dodatečnou podlahovou plochu, a to zejména na trzích v západní Evropě. Expanze představují 20 % výstavby nákupních center v zemích Evropy, Afriky a Středního východu s největším objemem plánované výstavby tohoto druhu ve Velké Británii, Irsku a Rakousku. Velká Británie má v plánu největší objem přistavěných nákupních center v Evropě ve výši 69.000 metrů čtverečních ve Westfield London.
Ve Velké Británii je plánován největší objem výstavby nákupních center v západní Evropě s celkovou novou plochou 460.000 metrů čtverečních, který má být dokončen v průběhu příštích pěti let. Ve Francii je plánován druhý největší objem výstavby nákupních center ve výši 409.000 metrů čtverečních a v těsném závěsu následuje Španělsko s 345.000 metry čtverečními. Ekonomické oživení ve Španělsku zlepšuje výkonnost realitního sektoru a vyhlídky investorů a developerů.