Češi a vlasová kosmetika: nejčastěji kupují Head & Shoulders, volí podle ceny

Výsledky výzkumu v kostce

Výsledky výzkumu v kostce

Šampóny nakupuje 93 % českých spotřebitelů, kondicionéry 48 %. Při jejich nákupu se orientují především podle ceny, dají ale i na předchozí zkušenost a samotné vlastnosti drogistického výrobku. Muži spíš v regálu sáhnou po značce Head & Shoulders a Nivea, ženy zase nejčastěji volí značky Shauma. Takové jsou závěry průzkumu mezi internetovou populací Česka agentury Nielsen Admosphere pro Retailek.  

Nejvyšší celkovou spontánní znalost mezi značkami šampónů a kondicionérů má Nivea (37 %), Shauma (29 %) a Head&Shoulders (26 %). Na značku Nivea a Shauma si častěji vzpomněly ženy, naopak značku Head&Shoulders spíše uváděli muži. Následuje značka Dove (19 %), Elseve (15 %), Garnier a L’Oréal (14 %) a Syoss a Avonem (12 %). Podobně si Češi bez nápovědy vybaví Pantene Pro-V a Gliss Kur (11 %). S větším odstupem dotázaní spontánně vyjmenovali značku Palmolive (8 %), Adidas a Schwarkopf (7 %), dále Wella a Oriflame (5 %). Menší procento českých spotřebitelů si vzpomnělo na privátní značku řetězce Lidl Cien (4 %), stejné procento zná vlastní značku řetězce Dm drogerie Balea a značku Axe i Alpecin.

Respondenti, kteří alespoň občas nakupují šampóny, při nákupu nejčastěji sáhnou po značce Head&Shoulders (21 %), Shauma (18 %) a Nivea (18 %). Mezi nejčastěji nakupované značky kondicionérů patří Nivea (16 %), Shauma (14 %), Syoss (14 %) a Pantene Pro-V (12 %).

Tento průzkum pro Retailek provedla agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let.  

Nielsen Admosphere / Český národní panel

Češi loni podle maloobchodního auditu agentury Nielsen spotřebovali meziročně o 7 % víc šampónů a utratili za ně o 6 % víc než v roce 2016. Za loňský rok se v maloobchodních prodejnách a drogeriích prodalo 7,2 milionu litrů šamponů, na tržbách to představuje téměř 1,4 miliard Kč. Jeden Čech za rok spotřebuje 0,7 litrů šampónů ročně. Za loňský rok se zdražil celý drogistický i potravinový koš, průměrná cena šampónů se zvýšila o 5 %. 

Šampónů je na trhu k dostání nepřeberné množství, nejprodávanější je však dlouhodobě kategorie šampónů bez určení konkrétního typu vlasů – tvoří 30 % z celkových tržeb. Následuje segment na normální vlasy (8 %) a mastné vlasy (6 %). Ostatní kategorie generují méně než 4 % z celkových tržeb.  

Za kondicionéry loni Češi v maloobchodě utratili 340 milionů Kč, v celkovém objemu to je 1,3 milionů litrů. Trh kondicionérů zaznamenal o trochu rychlejší růst v objemu než šampóny, meziročně rostl o 2 %, ale jeho průměrná cena se téměř nezvýšila (mírný pokles o 0,6 %). 

Prodeje šampónů

  2016 2017 Meziroční změna
Prodaná hodnota 1.000 Kč 1.302.223 Kč 1.375.648 Kč 6 %
Prodaný objem 1.000 l 7.229 7.284 1 %
Cena za 1 l 180 Kč 189 Kč 5 %

Zdroj: Nielsen. Data vyjadřují prodeje na Total Food & Mixed + Drug v SK (maloobchodní trh obchodů s potravinami a smíšeným zbožím a drogerie, bez Makra)

Prodeje kondicionérů

  2016 2017 Meziroční změna
Prodaná hodnota 1.000 Kč 335.975 Kč 340.104 Kč 1 %
Prodaný objem 1.000 l 1.280 1.304 2 %
Cena za 1 l 262 Kč 261 Kč -1 %

Zdroj: Nielsen. Data vyjadřují prodeje na Total Food & Mixed + Drug v SK (maloobchodní trh obchodů s potravinami a smíšeným zbožím a drogerie, bez Makra)

Za reklamu a inzerci v kategorii šampónů a kondicionérů podle údajů obou agentur za leden 2018 v Česku nejvíc utrácí značka L’Oréal, celkem zaplatila 16,9 milionů Kč. Všechny značky ve stejné kategorii podle údajů Nielsenu utratili  za reklamu 30,9 milionů Kč. Největší podíl na tom má televizní reklama, kam šlo 27,9 milionů Kč, poté tisk s 2,7 miliony Kč a v poslední řadě internetová inzerce s 358.000 Kč. Všechny údaje se orientují podle ceníkové hodnoty reklam.

Při nákupu rozhoduje cena a zkušenost

Při nákupu šampónů a kondicionérů hraje největší roli pro dotázané cena (63 %), předchozí zkušenost (60 %), užitné vlastnosti produktu (50 %), vůně (31 %) a značka (28 %). Ženy častěji nežli muži uvedly, že jsou pro ně důležité užitné vlastnosti produktu. Muži častěji zmínili jako důležitou vůni šampónu, respektive kondicionéru.

V rámci jednoho nákupu utratí dotazování čeští spotřebitelé průměrně za šampóny 153 Kč a za kondicionéry 145 Kč. Pro vlasovou kosmetiku míří respondenti, především ženy, hlavně do drogerií (68 %). Naopak supermarkety nebo hypermarkety vybere k nákupu šampónu nebo kondicionéru 62% dotázaných, převážně muži. Podle maloobchodního auditu Nielsen je rozdíl v důležitosti prodejních kanálů – pro šampóny jsou v nadpoloviční většině důležité prodejny se smíšeným zbožím (54 % tržeb za šampóny), naopak 59 % tržeb kondicionérů je realizovaných v drogeriích. 

Zásoby šamponů pak 47 % Čechů doplňuje jednou za měsíc, třetina jednou za čtvrt roku. Kondicionéry nakupuje jednou za měsíc 39 % dotázaných, 32 % respondentů je uvedlo, že je nakupuje jednou za čtvrt roku. Častěji si pro vlasovou kosmetiku chodí Češi v létě. 

Šampóny a kondicionéry kupujeme hlavně pro sebe

Pro své vlastní využití a mytí si vlasovou kosmetiku nakupuje naprostá většina spotřebitelů (96 %). Pro partnery nebo partnerky občas nakupuje více než polovina dotázaných (55 %) a 39 % respondentů šampóny nebo kondicionéry nakupuje pro své děti. Čtvrtina Čechů uvedla, že alespoň občas nakupují tyto produkty pro rodiče nebo příbuzné. Každý druhý den si vlasy myje 35 % dotázaných. Stejné procento respondentů uvedlo, že si vlasy myje dvakrát do týdne. V obou případech tak odpověděly hlavně ženy. Každý den si vlasy umyje 14 % dotázaných a jednou týdně 13 % dotázaných. Při mytí vlasů používá téměř polovina (49 %) dotázaných pouze šampón, týká se to spíše mužů. Čtvrtina dotázaných řekla, že používá vždy šampón, kondicionér podle potřeby (spíše ženy). Pětina dotázaných používá vždy šampón
i kondicionér, a to převážně ženy.

Jak se na jednotlivé značky vlasové kosmetiky dívají Češi

Respondenti v průzkumu agentury Nielsen Admosphere hodnotí jednotlivé charakteristiky značek šamponů a kondicionérů:

Head & Shoulders

  1. Známá
  2. Kvalitní
  3. Moderní

Alpecin

  1. Kvalitní
  2. Profesionální
  3. Moderní/Známá

L’Oréal

  1. Známá
  2. Profesionální
  3. Moderní

Garnier

  1. Známá
  2. Moderní
  3. Kvalitní

Dove

  1. Známá
  2. Kvalitní
  3. Moderní

Shauma

  1. Známá
  2. Moderní/Kvalitní
  3. Profesionální/Dostojí své ceny

Schwarzkopf

  1. Známá
  2. Profesionální
  3. Kvalitní

Nivea

  1. Známá
  2. Kvalitní
  3. Moderní

Syoss

  1. Známá
  2. Moderní
  3. Profesionální

Pantene Pro-V

  1. Známá
  2. Kvalitní
  3. Profesionální/Moderní

Dílčí výsledky průzkumu

Dílčí výsledky průzkumu

K metodice výzkumu

  • Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
  • Terénní sběr dat proběhl v době od 15. do 19. ledna 2018 na vzorku 509 respondentů.
  • Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
  • Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
  • Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.