Scuk.cz bude tržiště lokálních potravin, koupil ho Kamil Demuth

Tým Scuk.cz, v popředí Kamil Demuth

Tým Scuk.cz, v popředí Kamil Demuth

Scuk.cz se mění z gastronomického průvodce v online tržiště s lokálními potravinami. Cílem je podpořit české producenty, nabídnout příznivé ceny a propojit farmáře přímo s koncovými zákazníky, těm navíc nabízí možnost přivýdělku. Za novým projektem stojí Kamil Demuth, bývalý marketingový ředitel e-shopu s elektronikou CZC.cz či srovnávače cen Heureka.cz, pak investiční manažer Mitonu. Demuth doménu Scuk.cz koupil od Martina Kuciela alias pana Cuketky, který na ní od roku 2010 s řadou spolupracovníků mapoval dobré restaurace a obchody i drobné lokální výrobce.

Demuth nyní namísto komunitního hodnocení nabídl na Scuku komunitní nakupování. Nákup funguje na principu společné objednávky, kterou zakládá organizátor (takzvaný „scukař“). Ten do svého nákupu přizve další zákazníky, postará se o převzetí zboží od dodavatelů a následný výdej členům své nákupní skupiny. Každý nákup se tak mění v malé komunitní setkání, podobně jako na farmářských trzích.

Scukařem se může stát kdokoliv, ať už je to jednotlivec z komunity sousedů nebo kamarádů, nebo provozovatelé obchodů, kaváren či komunitních center. Právě těm může Scuk.cz přivést nové zákazníky. Z ceny prodaného zboží získá Scukař 7,5 % a tutéž částku si ponechává Scuk.cz na svůj další rozvoj a fungování. Zbylých 85 % jde přímo výrobci potravin. Registrace je pro farmáře zdarma a na platformě mají volnou ruku, co se týče stanovení cen, objemu zboží nebo míst, do nichž plánují své zboží doručovat.

„Naší vizí je svět, kde budou kvalitní lokální výrobky dostupné úplně každému. Potraviny nebudou muset cestovat přes celou republiku a několik prostředníků. Poputují od výrobce přímo k zákazníkovi bez zbytečných vedlejších nákladů, což se promítne i na nižší ceně,“ věří Kamil Demuth. Chce jen zprostředkovávat prodej za provizi a neřešit skladování, obsluhu nebo pronájem: „Podporujeme malé a střední farmáře, kteří se nedostanou do klasických řetězců třeba kvůli nárokům na objem produkce, logistiku nebo cenu. Chceme jim nabídnout férové a transparentní podmínky, protože díky tomu naši zákazníci budou moct ochutnat i potraviny, které nejsou běžně dostupné.“

Nový Scuk.cz následuje francouzský projekt La Ruche qui dit Oui, který se za šest let z Francie rozšířil do dalších osmi zemí západní Evropy a prodává přes něj 13.000 farmářů a výrobců. Kamil Demuth se na převzetí Scuku domluvil s Martinem Kucielem fakticky už loni v září, v prosinci pak podepsali smlouvu o prodeji. Cenu nekomentují. Na sklonku loňska také startoval pilotní provoz pod testovací doménou lokalmarket.cz. Obsah původního Scuku zůstal zachován jako archivní sekce webu, Kuciel ale už není součástí týmu, pomáhá jen s rozjezdem a komunikací. „Připravuji spuštění nové a štíhlejší verze gastronomického průvodce pod jinou značkou,“ sdělil.

„Kamilův nápad pěkně navazuje na původní myšlenku, se kterou jsem Scuk.cz před lety zakládal. Podpora menších dodavatelů i nové možnosti, jak lokální výrobky nakupovat, zvýší jejich dostupnost a pestrost nabídky. Navíc se mi líbí, že se všechny výhody z nákupu rozloží jen mezi výrobce, zákazníky a Scuk.cz,“ hodnotí Martin Kuciel nový plán.

Nejnovější