Jak funguje byznys s teniskami z pohledu výrobce Puma

Součet tržeb z prodeje bot Nike, Adidas a Puma, tří patrně nejslavnějších značek, které vyrábí sportovní obuv, za rok 2016 přesáhl 32 miliard dolarů (v přepočtu přes 660 miliard Kč). Příjmy za loňský rok 2017 půjdou pravděpodobně ještě výš. 

Statistic: Revenue from footwear segment of Nike, Adidas and Puma from 2010 to 2017 (in billion U.S. dollars) | Statista

Tenisky se na světovém módním trhu staly za poslední desetiletí významnou komoditou. Další progresivitu ostatně potvrdili také představitelé tuzemských „sneakers shopů“ Footshop, Queens a Senovážná 6 v debatě věnované právě teniskám v rámci konference Móda v Česku loni v listopadu. Retailek nyní oslovil oficiální zastoupení značky Puma v Česku a zjišťoval, jak funguje byznys s teniskami z pohledu jednoho z hlavních světových výrobců.

Než si zákazník koupí tenisky

Puma Sportstyle

Puma Sportstyle

„Všechno začíná se zhruba dvouletým předstihem. Návrhy produktů, výroba, hodnocení ze strany merchandiserů i konečné zúžení výběru v závislosti na lokálních trzích. Naši kolegové z merche jsou tak obvykle nejméně rok a půl roku napřed,“ říká Lucie Hložánková, manažerka komunikace Pumy. Jednotlivé modely se následně rozřadí do takzvaných prelines, které jsou jako první prezentovány klíčovým zákazníkům daných regionů a finálně konzultovány s týmem merchandisingu. „V tomto momentě dochází k případnému dalšímu zúžení či naopak doplnění kolekce podle preferencí nákupčích klíčových zákazníků. Časově se pohybujeme asi tři čtvrtě až rok před uvedením do prodeje,“ upřesňuje Hložánková.

Půl roku před uvedením na trh se finální výběr se prezentuje nákupčím všech zákazníků v rámci „sell-ins“, kdy jsou jednotliví zákazníci – v tomto případě se jedná o prodejny či e-shopy – pozvaní, aby si detailně prohlédli jednotlivé kolekce včetně jejich marketingové podpory. „Každý sales manažer si podle objednávek svých zákazníků zajišťuje včasné dodání produktů podle dohodnutého časového harmonogramu. Načasování je zde vždy v době uvedení produktu na trh, tyto termíny jsou obvykle stanovené na globální úrovni,“ popisuje cestu tenisek do koncových obchodů Hložánková a doplňuje, že jednotlivé modely bot jsou zákazníkům představovány podle jejich zvolené strategie a zkušeností.

Puma Fenty 2017

Puma Fenty 2017

Puma XO 2017

Puma XO 2017

Například produkty z kategorie Teamsport Puma nenabízí sneakers prodejnám, naopak některé nabízí jenom jim. Tento postup se týká běžných kolekcí Sportstyle, Teamsport, Training, Running a Select. Odlišně se postupuje v případě kolekcí Fenty a XO. „Ty na našem trhu nejsou příliš dlouho, proto nemáme vytvořený konkrétní postup,“ upozorňuje Hložánková. „Například kolekci Fenty na jaro a léto 2017 jsme vybraným zákazníkům [Footshop] představili přímo na přehlídce v Paříži. Kolekce na podzim a zimu 2017 pak zase ve velkém showroomu v Miláně,“ doplňuje.

Produktové portfolio značky Puma v Česku

Sportstyle

  • běžné nošení
  • mikiny, tepláky, topy, trička, legíny, trendové záležitosti
  • prime – kvalitativně a designově zajímavější provedení produktů
  • core – přenesené designové prvky za dostupnější ceny

Teamsport

  • především kopačky
  • první produkt značky Puma

Training / Running

  • profesionální sportovní obuv
  • běžecká
  • sportovní vhodná na trénink

Motorsport

  • Ferrari
  • Redbull
  • BMW

Kids

  • děstké kolekce

Golf

  • obuv i oblečení určené na golf

Select

  • kolaborace, spolupráce, limitované edice
  • světoví návrháři nebo celebrity
  • pět až osm kolaborací dvakrát ročně 

Fenty

  • návrhy, kreativní ředitelky řady, zpěvačky Rihanny
  • prozatím uvedla Puma 4 různé kolekce

XO

  • spolupráce se zpěvákem The Weeknd

Puma Select Shantell Martin

Puma Select Shantell Martin

Uvedené kategorie jsou vesměs stálé, a jejich obsah se podle Hložánkové mění jen lehce, hlavně designovými úpravami jednotlivých modelů. Kreativní část portfolia značky spočívá především v kolekcích Select, Fenty a XO. „V poslední době je běžné prolínání některých kategorií, hlavně pak Training a Sportstyle, a vznik cross kategorií, u nichž je využití produktů obvykle víceúčelové. Jsou vhodné jak do fitka, tak i do ulic na běžné nošení,“ popisuje manažerka Hložánková.

Obchody Puma v Česku

Vlajkovovou prodejnu má Puma v pražském Palladiu. Dál provozuje dvě v outletech – v pražských Štěrboholích a v Hatích u Znojma. Minulý měsíc nově otevřela dual brand obchod v Ostravě ve spolupráci s Under Armour.

Přední zákazníci české Pumy

  • A3 Sport / A3Coool
  • Sportisimo / Sneakers Molo
  • fotbalové speciálky
  • Footshop
  • Queens
  • Freshlabels
  • Brands24
  • Urban Store
  • Trendsetters
  • Zoot
  • Bibloo

Puma je globální značkou, pro snížení nákladů má výrobu rozmístěnou v mnoha různých dílnách v Asii. Zboží je pak globální logistikou společnosti dodáváno do pražského skladu ve Zdibech. Odtud pak putuje zákazníkům – prodejnám, kde si tenisky kupují koncoví spotřebitelé. Boty navrhují designéři především v USA, zde je také v Bostonu oficiální sídlo Pumy.

Značka vznikla v roce 1948 v malém německém městě Herzogenaurach, kde spolu se svým hlavním rivalem Adidasem dodnes sídlí. V současnosti se zde vždy několikrát do roka schází všichni z vedení různých oddělení. Probíhají tu prezentace novinek, nových kolekcí pro nadcházející sezóny i další debaty ohledně společnosti. Mimo jiné zde Puma pořádá už zmiňované prelines, kdy je klíčovým zákazníkům jako prvním představena široká část připravované kolekce, která se dále upravuje na základě jejich zpětné vazby.

Puma Sportstyle Cara Delevingne

Puma Sportstyle Cara Delevingne

Puma XO 2017

Puma XO 2017

Puma Fenty 2017

Puma Fenty 2017

Nejnovější