Eva Nemčková spouští e-shop Needo.cz s designovým zbožím pro handicapované

Eva Nemčková

Eva Nemčková

Bývalá manažerka obchodního rozvoje v e-shopu s dětskými potřebami Feedo.cz Eva Nemčková rozjíždí v Česku vlastní e-shop Needo.cz. Zaměřila se na prodej oblečení a potřeby pro handicapovanou mládež a dospělé. „Jsem matkou devatenáctileté dcery, která je po mozkové obrně a je spastická, to znamená, že nemá jemnou ani hrubou motoriku. Takových děti je velmi málo. V Česku má podle statistiky z celkového počtu 1,077 milionů registrovaných handicapovaných obyvatel Česka 9,4 % lidí vrozené tělesné postižení. Statistika je zkreslená, jedná se totiž i o mentálně postižené jedince. Velikost trhu je tak obtížně vyčíslitelná,“ vysvětluje Nemčková. Většina potřeb a oblečení pro danou skupinu je podle ní jednak designově neatraktivní, za druhé se orientuje zejména na seniory nebo malé děti.

Logo a slogan e-shopu Needo

Logo a slogan e-shopu Needo.cz

„Když už je má dcera handicapovaná, chtěla bych, aby hezky vypadala a nosila pěkné věci. Díra na trhu je v tomto případě obrovská, a to nejen v Česku, ale na celém světě. Neexistuje ucelená platforma, která by sjednocovala nabídku oblečení a dalšího zboží pro adolescenty a dospělé lidi odkázané na vozíček a cizí pomoc. Přesně to je mým cílem,“ uvedla Nemčková. Zároveň dodala, že ji v loňském roce příjemně překvapil návrhář Tommy Hilfiger, který představil kolekci pro postižené, stejně tak řetězec Target.

Nemčková před pěti lety pracovala pro producenta rychlooobrátkového zboží Unilever, poté nastoupila do tehdy začínajícího eshopu Feedo. Celou dobu si prý v hlavě nesla myšlenku na vytvoření vlastního e-shopu. Zkušenost z e-commerce prostředí se pro nový projekt hodila, letos ke konci roku v dobrém pracovní poměr ve Feedu ukončila. Platforma Needo.cz zatím běží na řešení od Shoptetu. Postupně však podnikatelka počítá s vlastním řešením. Projekt zatím financují manželé Nemčkovi z vlastních zdrojů.

Prodávat se začaly v první řadě bryndáky. „Při vymýšlení jsem uvažovala, co na trhu nejvíc chybí, a jsou to jednoznačně bryndáky. K dostání jsou prostě příšerně barevné froté varianty. Proto jsem nechala ušít pár typů střihů bryndáků s pěknými, elegantními vzory a kvalitním materiálem, který se po častém vyprání nezničí,“ vypráví Eva Nemčková.

Designové bryndáky, které Nemčková na Needu prodává

Designové bryndáky, které Nemčková na Needo.cz prodává

Další typy a designy bryndáků

Další typy a designy bryndáků

Bryndáky šije ve spolupráci s chráněnými dílnami v Česku a s výrobním družstvem invalidů. Několik bryndáků poslala pro prezentaci matkám postižených dětí a do center, kde se o postižené starají. Na své výrobky má prý zatím jen pozitivní ohlasy. „Vypadá to, že rozjedeme spolupráci také s italským podnikatelem z Florencie, který má sám postižené dítě. Nachází se tam velká koncentrace textilních továren, které mají velký odpad z oblečení, které šijí. Není lepšího využití pro zbytky látek než z nich ušít bryndáky,“ doplnila Nemčková.

Přijde i oblečení, návleky na kola, lahve

V další fázi se zaměří na oblečení, už dnes spolupracuje s českými návrháři na ucelené kolekci pro vozíčkáře pod značkou Needo, přidá také obaly na kola vozíčků. „Dále bych ráda prodávala i talíře, ve kterých vydrží jídlo dlouho teplé. Ty jsou opět k dostání jen pro malé děti, porce pro dospělého se do nich ale nevejde. Stejné je to s lahvemi, které jsou jen v infantilních variantách. Pro dceru je sama kupuji z Ameriky od firmy Iiamo, vypadají moderně, až futuristicky. Nechci ji degradovat tím, jaké věci používáme, jen proto, že ona sama se k tomu nemůže vyjádřit,“ říká zakladatelka Needa.

Postupně by měly přijít i obaly na tablety, případně aplikace. Časem by Nemčková ráda vytvořila obdobu online tržiště (marketplace), kde by se sdružovali i prodejci vozíčků nebo speciálních tříkolek, segwayů nebo sedáků na kola. „Pokud totiž chcete s postiženým trávit čas a třeba sportovat, je extrémně náročné sehnat na to prostředky. Já jsem speciální tříkolku objednávala až z Irska. Chci dát všechny nabídky na jedno místo,“ objasnila Nemčková. Podnikatelka naopak nechce jít do zakázkové výroby obuvi, podle jejích předchozích zkušeností z e-shopu Feedo je obtížné u nich řešit reklamace.

Poslední fází může být informativní platforma

V poslední fázi přemýšlí Nemčková i o propojení e-shopu s informativní platformou pro rodiče, kterým se postižené dítě narodí. Tentýž přístup razila jako manažerka e-shopu Feedo, kolem něhož stavěla „informativní ekosystém“ pro matky. „Sice existují centra, kde vám s takovým miminkem poradí, fakticky ale třeba neexistuje knížka, informační portál, o matkách s postiženými dětmi. A vy se tak budete neustále porovnávat s těmi normálními. Ráda bych, aby každý rodič věděl, že takové informace na Needu najde. Nedělám to zadarmo, jsem byznysový člověk, ale cítím potenciál sdružovat rodiče i instituce, které se podobnými problémy potýkají,“ vysvětluje Nemčková.

E-shop odstartoval ve stejném momentě v Česku i na Slovensku, ambice expanze má podnikatelka už na příští rok. „Jsem netrpělivý člověk, ráda bych za hranice vyrazila co nejdříve. Už máme koupené domény po skoro celé Evropě, chybí akorát needo.com, které bylo drahé. Doména je každopádně stále na prodej, tak se k ní dostaneme asi časem. Spolupráci s bryndáky máme už domluvenou s e-shopem Seenin.co.uk ve Velké Británii, kde maminka postiženého dítěte prodává výrobky z bambusového froté. Ona bude brát zboží od nás a my od ní,“ říká Nemčková.

Cenově se bryndáky prý pohybují v přijatelných relacích. „Ty nepěkné pořídíte kolem 200 Kč, já ty své prodávám v rozmezí od 200 Kč do 300 Kč. V tom není tak velký rozdíl, nepřekročím zásadně cenu výrobků na trhu. Jsem si pochopitelně vědoma faktu, že většina rodin s takto postiženými dětmi patří spíše k sociálně slabším. Obzvlášť, když se maximální výše příspěvku pohybuje lehce nad 13.000 Kč a velké množství rodin s těžce postiženými dětmi je neúplných,“ řekla zakladatelka Needa.

Zároveň dodává, že se nejedná o sériovou výrobu a pro vstupní výrobní náklady se kolekce oblečení bude pohybovat ve vyšších cenových relacích. Zákazníkům by pak objednané zboží z Needa mělo přijít v hezkém pytlíku s logem e-shopu a s příběhem, který za vytvořením Needo produktu stojí. „Chci, aby to rodiče potěšilo a mělo dárkový vzhled,“ vysvětlila Nemčková. Tváří e-shopu se stala právě dcera Nemčkové Paulína.

Dcera Nemčkové Paulína, která je tváří e-shopu Needo

Dcera Nemčkové Paulína, která je tváří e-shopu Needo

Nejnovější