Tržby potravinářské skupiny Hamé se v roce 2017 zvýšily o 154 milionů Kč, meziročně tak narostly téměř o 3 % na 5,1 miliardy Kč. Tržby Hamé vzrostly i na Slovensku, a to o 4 %, v Rusku o 2,5 % a v Maďarsku o 5 %. Zisk Hamé, jehož 100% vlastníkem je norská Orkla, neuvedlo. Z tržeb byly vyňaty výsledky listopadové akvizice firmy Agrimex, která vyrábí mraženou zeleninu značky Dione. Hamé jí letos začne exportovat na Slovensko.
Tržby na českém trhu tvořily loni celkem 56 % z tržeb celé skupiny Hamé. Druhým největším odbytištěm pro výrobky Hamé bylo sousední Slovensko (18 %), dál Rusko (9 %), Maďarsko (9 %) a Rumunsko (3 %). Celkem Hamé prodávalo výrobky na 42 trzích.
„Hamé se daří pokračovat v posilování svých pozic na klíčových trzích, což jsou země střední Evropy a Rusko. Ještě víc pro nás vzrostl význam domácího českého trhu,“ shrnul generální ředitel celé skupiny Martin Štrupl. „Na druhou stranu je to pro Hamé výzva do budoucna, abychom rovnoměrněji rozložili těžiště našich obchodů. Objem našeho vývozu z Česka mimo naše tradiční trhy totiž meziročně klesl, což z velké části způsobilo značné posílení koruny po skončení měnových intervencí České národní banky před zhruba rokem.“ Export Hamé v loňském roce negativně ovlivňovaly ztížené možnosti a dopravní omezení, stejně tak rostoucí ceny surovin, hlavně vepřového masa.
Největší podíl na produkci Hamé měly v roce 2017 zeleninové výrobky a trvanlivé masové výrobky, tedy paštiky, masové konzervy a také hotová jídla. Loni nejvíce rostl chlazený sortiment (chlazená hotová jídla, paštiky, bagety) a dařilo se i sladké výrobě.
Letos se chystá Hamé vyvážet paštiky a marmelády na africký kontinent. „Po prakticky pěti letech práce se Hamé podařil průlom ve střední Africe, když byly dohodnuty exportní dodávky do několika velkých obchodních řetězců v Nigérii a také v Angole. V nejbližších týdnech tam vyvezeme první kontejnery s několika desítkami tisíc kusů našich džemů, paštik a dalších trvanlivých výrobky. Jedná se o první krok a další obchody s tamními velkými obchodními sítěmi by měly následovat,“ popsal ředitel Štrupl.
Dvě stě milionů do modernizace
Hamé letos investuje 198 milionů Kč do modernizace a automatizace své výroby, o proti loňsku to bude o 10 % víc. Obnova zařízení zvýší kapacity výroby jednotlivých závodů, třeba v případě Bzence je to letos o 20 %. Hamé si zároveň od modernizace slibuje zefektivnění výroby, což by mělo prospět v situaci s nedostatkem pracovních sil v Česku.
Největší díl z investice, téměř 100 milionů Kč, půjde do kompletní rekonstrukce zmíněného závodu Pika Bzenec, která by měla být dokončena letos v červnu ještě před zahájením hlavní sezóny zpracování zeleniny. Zaměřuje se na zpracování sterilované zeleniny, jako jsou okurky Znojmia, hrášek nebo zelí.
Podivínský závod, specializující se na sladký sortiment a kojeneckou výživu, v březnu spustí plný výkon nové plně automatizované linky na výrobu ovocno-zeleninových výrobků do plastových obalů.
Výrobní kapacity Hamé letos rozšíří také ve svých závodech v Kunovicích, Bapě a v Rusku.
Sortiment s novinkami
Hamé v letošním roce uvádí na trh novou řadu prémiových paštik Hamé Select v kónickém skle. V nabídce je varianta s kachním masem, kančím masem a se zvěřinou.
Nabídka se rozšířila u kojeneckých kapsiček Hamánek, přibyly příchuti Jablko s mrkví, Jablko s dýní a Jablko s mrkví a červenou řepou. Do produktové linie hotových jídel EasyCup se přidaly nově Chilli con carne a Červená čočka s pikantním uzeným.
Značku chlazených hotových jídel Apetit rozšířily nově Boloňské špagety, Cordon Bleu, Krůtí karbanátek a Srbské rizoto.
Značka zmrazených potravin Dione, kterou Hamé získalo v loňské akvizici Agrimexu, obsahuje nově zeleninovou směs Na másle s bylinkami a kukuřicí, Český hrášek, Listový špenát, Lečo, Baby směs, Lesní směs, zeleninu Sombrero a směsi na smoothies s mangem, malinami a rybízem nebo špenát, ananas, mango, jablko, které se mixují s džusem a vodou.
V rámci marketingu chystá letos Hamé posílit spolupráci s influencery na sociálních sítích a komunikační kampaň k 80. výročí značky kečupů Otma. „V letošním roce se chceme ještě více zaměřit na spolupráci s foodbloggery, připravili jsme pro ně už dokonce i workshop. Tento moderní styl komunikace provazujeme také s naším portálem Recepty s chutí,“ uvedla marketingová ředitelka Hamé Lenka Vaněk.