„Módní značky se střídají, když to nejde v Palladiu, jinde by to šlo ještě hůř“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.

1. Topshop odchází z Česka

Topshop v pražském Obchodním centru Palladium. Repro: Facebook

Topshop v pražském Obchodním centru Palladium. Repro: Facebook

Britská oděvní značka Topshop a její pánská verze Topman, kterou na českém trhu franšízově provozovala kuvajtská firma Alshaya, odchází z českého trhu. Oficiální prohlášení o ukončení činnosti zveřejnil český Topshop v polovině února na svém instagramovém profilu. Kromě Topshopu v Palladiu končí také obchod Max&Co, který je umístěný hned vedle uzavíraného obchodu. Jednání s novým nájemcem probíhá, jeho jméno zatím není zveřejňěno. Jisté je, že místo tří uzavřených jednotek vznikne pouze jedna, větší. Při nakupování módy obecně vzrůstá obliba onlinu, což je důvodem k uzavírání kamenných prodejen. Vybrané pobočky se chystá uzavírat také Zara nebo Guess a další. Informoval o tom web iHNed.

Některé značky odcházejí, ale jak čteme, přicházejí zase nové… Nájemné v Palladiu je asi ‚vražedné‘, ale kde jinde prodávat podobnou mezinárodní mód, než zde. V Palladiu je víc cizinců než českých zákazníků a jedná se o jedno z nejnavštěvovanějších obchodních center v Česku. Samozřejmě neznám přesné umístění obchodu, ale pokud to nejde v Palladiu, jinde by to asi šlo ještě hůř. Americký trend k nám sice jednou opravdu dorazí, ale v online nakupování módy si myslím, že to nebude úplně tak rychlé. Český spotřebitel je v tomto ohledu poměrně konzervativní a raději si zboží osahá a vyzkouší, než by si ho nakoupil a pak ho měl vracet. Samozřejmě Mileniálové a generace Z s tím hýbou už nyní a hlavně zahýbají v nejbližší budoucnosti, ale myslím, že to nebude v takovém rozsahu, jako v USA.
Jan Polák (Ipsos)

Jsem tedy ani nepostřehl, že tu Topshop byl, tak to chybět nebude. Ohledně přesunu na online – sice se obchodní centra snaží změnit, ale bude to dostatečné? Nebudou za pět let prázdná? Respektive nebudou nájemci krvácet až příliš? Možná v těch nejlepších obstojí, ale v těch béčkových asi ne.
Jan Penkala (Acomware)

Konkurence se přiostřuje, bují e-commerce, nájmy se zvyšují a kdo nemá silnou značku s dostatkem oddaných zákazníků, ten to nebude mít lehké.
Zdeněk Hašek

Ehm, co byl Topshop?
Václav Loubek

Asi nejsem cílová skupina, také sice nakupuji na internetu, ale oblečení moc ne. Proč? Kvalita, způsob ušití, a další věci s vyzkoušením spojené mě od toho odrazují. Ale to je jenom individuální pohled. Z pohledu zákazníků se obchod stává místem zážitku a tzv. komunitním centrem. Zvláště u dražších značek se předpokládá určitý luxus v prodejně, přístup prodavačů a možnosti výběru. Ano, i na internetu je možnost výběru, ale musíte vědět, co chcete, nebo se několik hodin brouzdat položkami. Všechny moje argumenty směřují k tomu, že koupit pro děti tričko, pro sebe mikinu na hory, nebo pokožky a čepci v nějakém ‚průměrňákovém‘ interentovém obchodě, je asi normální, ale koupit si drahé šaty na ples, nebo kožich nebo kostým či kalhoty ve vyšších cenových hladinách je pro mnohé problém, stejně jako v případě že to nesedí, zabalit a vrátit zpět, to je (například pro mě) nepředstavitelná překážka. Kamenné obchody pořád budou fungovat, jenom si některé značky musí stanovit svoji strategii, odlišit se od ostatních, nebo upravit standardní nabídku prodeje.
Monika Hrubalová

Na této zprávě mě zaujalo, že firma svůj odchod oznámila na svém instagramovém profilu… Jiná doba, jiné kanály.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Oděvní značky v nákupních centrech rotují s takovou rychlostí, že se nemohou vyrovnat ani rychloobrátkovému zboží. Značku neznám, věřím, že zákazníci také moc ne a předpokládám, že se ani nic neděje.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

2. Jak platí v řetězcích

Zaměstnanci Tesca jsou na tom údajně ze všech velkých řetězců v Česku nejlépe

Zaměstnanci Tesca jsou na tom údajně ze všech velkých řetězců v Česku nejlépe

Řetězce s potravinami se musí dlouhodobě potýkat s nedostatkem pracovních sil. Jeden z důvodů může být i to, že svým zaměstnancům nenabízejí odpovídající mzdové ohodnocení. MF Dnes srovnala platy v sedmi zahraničních řetězcích, které v Česku působí. Ačkoliv co do výše platů se nejvíce mluví o Lidlu, vyšlo ze srovnání nejlépe Tesco a poslední skončila Billa. Pozici Tesca jako nejvíce platícího zaměstnavatele mezi řetězci ale zpochybnil Odborový svaz pracovníků obchodu. Za výsledkem prý stojí značné úsilí o optimalizaci průměrné mzdy. 

Platová spirála na všech frontline pozicích je za poslední dva roky opravdu hrozivá a tím se samozřejmě zvýšil tlak na zvyšování mezd i u ostatních pozic ve všech oborech. Zaměstnanost je na rekordní úrovni a pracovníkům ze zahraničí se házejí klacky pod nohy, takže nejsou. Každý tuší, že to nejde do nekonečna a jsem zvědav, kdy se nám ekonomika ‚přihřeje‘ a spadneme zase o pár let zpět…
Jan Polák (Ipsos)

Vzpomněl jsem si na známý citát Nevěřím žádné statistice, kterou jsem si sám nezfalšoval… Tato srovnání nelze brát vážně dokud se všichni nedohodnou na jednotné metodice výpočtu. Krok Lidlu rozhodně rozčeřil stojaté vody mezd a vděčni mu mohou být i zaměstnanci konkurence. Bude zajímavé sledovat, jestli v budoucnu bude pokračovat trend navyšování mezd nebo omezování zaměstnanců ve prospěch samoobslužné platební technologie. Dlouhodobě asi zvítězí to druhé.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

Už jsem psal minule, že u Lidlu je otázka, kolik vlastně lidí zaměstnává na plný úvazek. Nicméně ten článek na iDnes si jako zdroj bere diskuzi na e-mimino.cz. A taky se tam dočteme, že Tesco do řadových zaměstnanců degradovalo na základě auditu některé nižší manažery, což samozřejmě o pár stovek průměr zvedne… Stojím si za tím, co jsem psal minule – když mluvím s lidmi v retailu, prostě chtějí pracovat v Lidlu. Marketing nemarketing.
Václav Loubek

Nádech, výdech a nebudu myslet na tu schůzku s kolegou, se kterým jsme právě probírali (ne)vystavení našich piv na některých prodejnách. Jsem si vědom toho, že aby lidi pracovali, je potřeba je nejen zaplatit, ale nabídnout i něco navíc. A stejně mám pocit, že je to pořád málo. Ale to už se asi bavíme o lidech a tam se ze stimulace dostáváme k motivaci a ta se holt koupit nedá. Maximálně můžeme věřit, že bude líp.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Dobrý maketing, který spouští u dalších řetězců paniku. Pravda je trochu jinde, ale pomůže-li to zaměstnancům, tak to je jen dobře.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

3. Nové Butovice v novém 

Galerie Butovice po rekonstrukci

Galerie Butovice po rekonstrukci

Obchodní centrum Galerie Butovice po třech letech dokončila celkovou rekonstrukci. Rozšířila se o 15.000 metrů čtverečních, které nově zabírá třípodlažní prodejna s nábytkem a bytovými doplňky Kika. Centrum má světlejší design, nové eskalátory v zadní části u hypermarketu Albert, změnilo se osvětlení a přibyly relaxační koutky. Navíc se o polovinu rozšířil foodcourt, do něhož se teď vejde 430 lidí. Galerie Butovice patří do portfolia mezinárodní firmy Cromwell Property Group a o správu a pronájmy se stará Cushman & Wakefield. Renovace a rozšíření centra stály 120 milionů Kč, Kika do své nájemní jednotky investovala 20 milionů Kč.

Super zpráva! Dle dlouhodobých výzkumů obchodních center od Ipsosu se nedávno ukazovalo, že OC Nové Butovice maximálně obsloužilo lidi z okolí a bylo bez větších ambicí (dle výroků spotřebitelů). Pevně věřím, že s přestavbou a rozšířením si najde centrum další zákazníky. Důležitá bude také skladba nových návštěvníků, centrum jistě míří na bonitnější skupinu spotřebitelů, držíme palce…
Jan Polák (Ipsos)

Lepší food court ne úplně dokonalou lokaci nespasí, přítomnost Kiky asi pomoci pomůže. Agregace výdejen online shopů mi také přijde jako dobrý krok.
Jan Penkala (Acomware)

Z třetí ligy a otloukánka mezi pražskými nákupními centry se chce Galerie Butovice vyšvihnout výše. Nastavený směr a vynaložené investice by tomu měly pomoci. Situaci nahrává i rezidenční a kancelářská výstavba v okolí a třeba i lepší parkování než je na Novém Smíchově nebo v Metropoli Zličín.
Zdeněk Hašek

Kika jako pouták je určitě dobrý krok, byť sám jsem tam byl v životě asi dvakrát, jelikož všechny moje potřeby hravě pokryje švédská konkurence, která má navíc masové kuličky.
Václav Loubek

Butovice jsou problémové, Kika je třeba cestou jak pomoci, je potřeba stále ještě doplnit obchodní centrum.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

4. Design pro handicapované

Designové bryndáky z Needo.cz

Designové bryndáky z Needo.cz

Bývalá manažerka obchodního rozvoje v e-shopu s dětskými potřebami Feedo.cz Eva Nemčková rozjíždí v Česku vlastní e-shop Needo.cz. Zaměřila se na prodej oblečení a potřeby pro handicapovanou mládež a dospělé. „Jsem matkou devatenáctileté dcery, která je po mozkové obrně a je spastická, to znamená, že nemá jemnou ani hrubou motoriku. Takových děti je velmi málo. Většina potřeb a oblečení pro danou skupinu je podle ní buď designově neatraktivní nebo cílená na seniory a malé děti. „Když už je má dcera handicapovaná, chtěla bych, aby hezky vypadala a nosila pěkné věci,“ říká Nemčková.

Prostě tleskám. Projekt, který spojuje vše, osobní potřebu a vizi, pomoc ostatním, edukaci a navíc našel mezeru na trhu. Držím place.
Zdeněk Hašek

Malé značky na nikové trhy, tak by to asi mělo být. Jen je otázka, zda cílit právě na handicapované? Troufám si tvrdit, že jejich finanční situace a tedy ochota utrácet za značkové věci nebude právě na nejvyšší úrovni.
Václav Loubek

Vezmu to čistě marketingově – cílová skupina je jasně určená a myslím, že i dost snadno dohledatelná nebo oslovitelná. Záměr i produkt samotný je pěkný, skoro až chvalitebný. Potud v pořádku. Ale bude to stačit? Resp. nebude té cílové skupině stačit prostě to běžné oblečení a další? Nijak tím nepodrývám podnikatelský plán nebo nadšení paní Nemčkové. A přál bych jí, aby uspěla.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Nápad, který si cením. I když nejsem zastáncem přílišného odlišování nebo vyčleňování, ale i to je zajímavé vykrytí potřeby dalšího trhu.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

5. Scuk.cz se mění na tržiště

Tým Scuk.cz, v popředí Kamil Demuth

Tým Scuk.cz, v popředí Kamil Demuth

Scuk.cz se mění z gastronomického průvodce v online tržiště s lokálními potravinami. Cílem je podpořit české producenty, nabídnout příznivé ceny a propojit farmáře přímo s koncovými zákazníky, těm navíc nabízí možnost přivýdělku. Za novým projektem stojí Kamil Demuth, bývalý marketingový ředitel e-shopu s elektronikou CZC.cz či srovnávače cen Heureka.cz, pak investiční manažer Mitonu. Demuth doménu Scuk.cz koupil od Martina Kuciela alias pana Cuketky, který na ní od roku 2010 s řadou spolupracovníků mapoval dobré restaurace a obchody i drobné lokální výrobce.

Abych to dobře pochopil, moje máma, drobná pěstitelka zeleniny a ovoce v Severočeském regionu, může prodávat své přebytky dalším lidem bez toho, aby je složitě nabízela nějakým velkoskladům za zlomek hodnoty. Myslím, že by se jí to líbilo a já jsem zvědav, jestli to takto jednoduše bude fungovat…
Jan Polák (Ipsos)

Pro mě velmi zajímavý koncept, který jede na aktuální farmářské vlně. Dokážu si to víc představit ve firmě než třeba v bytovém domě. Online má v tomhle velké výhody, ale i nevýhody – přeci jen procházka po Náplavce může být příjemnou sobotní snídání i obědem na farmářských trzích.
Jan Penkala (Acomware)

Líbí se mi, že neustále vznikají nové obchodní modely prodeje potravin, zvlášť těch čerstvých a zdravých. Dobrý nápad, za kterým stojí zkušení lidé, to by mohlo fungovat. Navíc je kromě zjednodušení prodejního cyklu i o spojování lidí a osobním kontaktu.
Zdeněk Hašek

Od té doby, co začlo fungovat Tasty, jsem u Cuketky recepty nevyhledával, recenze restaurací jsem zase našel přes Google. Teď jsem na nový Scuk kouknul a zase pádil pryč. ‚Abyste mohli nakupovat, musíte se přidat k nějaké ze skupin…‘ je jediné, co jsem za těch pár vteřin vyčetl a stačilo mi to, abych zase odešel. Buď je to blbě napsané a nepochopil jsem to, protože to je určeno chytřejším, než jsem já, což nevylučuju, nebo se mi někdo snaží říct, že koupit si mrkev vyžaduje jakési komunitní zapojení, sociální interakci a podobně. Já si chci jen koupit mrkev, haló!
Václav Loubek

Sice mám ke gastronomii blízko, ale Scuk jako takový mě nikdy nebral. Těžko říct proč. Co se nakupování od lokálních farmářů týče, tak na tom budu podobně. Takže pro mě zpráva s velmi nízkým významem.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

No vida, trh s krátkou minulostí, ale velkou rychlostí nápadů. Hned vyzkouším.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Nejnovější