Mobilní web pro byznys: kde přesně návštěvníci utrácejí

Stále dokola slyšíme mantru „mobilní web je opravdu potřeba“. Dostáváme důkazy, jak jsou lidé na svých telefonech čím dál víc závislí, jak mobilní návštěvnost neustále roste a jak ti, co nebudou připraveni teď, budou už brzy převálcováni na mobil připravenou konkurencí. Ale jaký je reálný vliv mobilních stránek na váš byznys?

Jan Kvasnička

Jan Kvasnička

Jan Kvasnička, specialista na optimalizaci konverzního poměru (CRO) a uživatelskou zkušenost (UX), který se věnuje převážně e-shopům a optimalizaci jejich stránek, a spoluautor online kurzu Strategický webdesign, v novém seriálu nazvaném Mobilní web pro byznys pro Retailek popisuje, jak mobilní firemní web ovlivňuje podnikání. Nové díly seriálu budou vycházet vždy v úterý.

Přístupů z mobilů roste

Čím dál víc času trávíme na svém mobilním zařízení. Někteří dokonce i víc než u svých počítačů, což potvrzují i celosvětová čísla. Mezi roky 2013 a 2016 se čas strávený na internetu z mobilních telefonů zdvojnásobil, zatímco ten, který trávíme online na počítačích mírně klesl. Sám netrpělivě čekám na novější studii. Zajímá mě, jak se tato čísla posunula s rokem 2017.

Čas strávený u digitálních médií

Čas strávený u digitálních médií

Rozdílné chování v různých zemích

Souhrnné světové statistiky málokdy ukazují rozdíly mezi jednotlivými zeměmi. Je totiž faktem, že v každé zemi je využívání internetu v mobilu a na počítači trochu jiné. Jde tedy o další faktor, který nám do vstupuje do hodnocení vlivu mobilního webu na váš byznys. Je třeba znát zvyklosti a chování v zemích, kde působíte. Obecně se dá říci, že velkou roli hraje online vyspělost dané země. Tím myslím jak dlouho mají internet, jak hodně je tam rozšířen. Roli ale hraje i to, zda se používání internetu v hojné míře v dané zemi rozšířilo ještě v době počítačů či zda se internet stal běžným až s příchodem mobilních telefonů.

Abychom si tyto rozdíly dokázali dobře demonstrovat, půjčil jsem si data svého klienta, e-shopu Vašečočky.cz. V datech je vidět, jak velkou roli hraje mobilní internet například v Rumunsku. Naopak jiné země mohou mít většinu návštěvnosti z desktopu – jako tomu je v Česku.

Podíl zařízení po zemích u webu Vašečočky.cz

země zařízení počet sessions podíl zařízení
Rakousko   43.184  
  mobil 22.867 52,95 %
  desktop 18.733 43,38 %
  tablet 1.584 3,67 %
Rumunsko   23.597  
  mobil 14.468 61,31 %
  desktop 8.329 35,30 %
  tablet 800 3,39 %
Česko   50.021  
  desktop 32.684 65,34 %
  mobil 15.241 30,47 %
  tablet 2.096 4,19 %

Zdroj: Google Analytics

Údaje o svých stránkách musíte získat sami, ideálně z Google Analytics. Podle nich se totiž můžete rozhodnout, jak optimalizovat nejen svůj web, ale i marketingové kampaně. V každém oboru podnikání přitom může být chování lidí různé. Získejte si svá data a s nimi pracujte, obzvlášť pokud přes web svoje služby či produkty prodáváte.

Kde se odehrává byznys

A nyní se dostáváme k tomu nejpodstatnějšímu. Nejen to, z jakého zařízení je váš web navštěvován, hraje roli. Mnohem důležitější je vědět, na jakém zařízení se u vás odehrává byznys. Musíte tedy přesně vědět, na jakém zařízení probíhají vaše konverze, kde zákazníci dokončují své objednávky a podobně. Toto je pro každý projekt rozdílné. Další graf ukazuje stav amerického trhu z roku 2016, kdy lidé trávili online na mobilu 67 % svého času, ale utratilo se na něm pouze 20 % všech peněz. Tato data potvrzují, že na mobilu často hledáme rychlé informace nebo provádíme výběr konkrétního produktu či služby, ale na desktopu pak provádíme samotnou platbu nebo objednávku.

Kde se tráví čas a kde se utrácí

Kde se tráví čas a kde se utrácí

Může to být i tím, že se hodně lidí stále bojí platit kartou na mobilu, jelikož si myslí, že to není bezpečné, nebo je to pro ně nepohodlné své údaje o kartě zadávat. Velkou roli také hraje uložení údajů o kartě v prohlížeči na desktopu, které ulehčí samotný nákup, protože na jedno kliknutí vše vyplníte. Stejné chování funguje i na mobilu, ale není tolik známé a rozšířené. Data z grafu neberte jako dogma. Už jsem viděl i projekty, které měly přes 70 % obratu z mobilních zařízení. Berte je jako inspiraci ponořit se do vlastních dat.

Důležité i kvůli Googlu

Google ví, že náš svět bude v budoucnu primárně mobilní. Na to připravuje celý trh a k tomu také směřuje své aktivity. Jako jeden z příkladů a velkou změnou byla prioritizace mobilního indexu stránek, který má přednost před tím desktopovým. Co to pro váš byznys znamená? Že obsah a zpracování vašich mobilních stránek je pro Google důležitější. Pokud nemáte mobilní nebo responzivní web vůbec, může to pro vás být obrovský problém především co se týče pozic ve výsledcích hledání Google.

Mohlo by se to zdát jako drobnost, ale jde o velkou změnu. Pro některé to znamená vytváření jiného obsahu pro mobilní web a pro desktopovou verzi, a to podle specifických potřeb zákazníka na daném zařízení. Nemusím myslím opakovat, že se lidé na mobilu a desktopu chovají jinak, tudíž mají trochu jiné potřeby. Navíc na mobilu je mnohem míň místa a to musíme zohlednit při přípravě i návrhu webu.

Velkou změnou je to také pro vývojáře, kteří museli zapracovat na mobilních a responzivních verzích webů. Především se čím dál častěji používá takzvaný adaptivní web. Zjednodušeně je to takový web, který se nejprve doptává, na jakém zařízení se má zobrazit, a podle toho se posílají jeho šablony, aby se na tomto zařízení zobrazil web správně a co nejrychleji. S tím je nyní spojeno i správné odesílání obsahu pro dané zařízení.

Jak dostat z mobilu víc peněz

Ukázali jsme si, že nestačí pouze vědět, že mobilní web je používaný stále častěji. Musíte se podívat i na svá vlastní data. Zjistěte si, jak na tom nyní jste. Snažte se také trochu předvídat, jak se bude váš byznys a využití mobilu ve vašem odvětví a projektu měnit v následujících letech a podle toho přistupujte k optimalizaci nebo k úpravám na svém webu. Jedna věc je ale jasná: mobilní web má a bude mít čím dál větší vliv na váš byznys. Abyste na této cestě uspěli, doporučuji vám mít k ruce šikovného analytika. Ten vám řekne, jak se vaši zákazníci chovají napříč různými zařízeními. Tím získáte důležité vhledy pro maximalizaci výkonu webu.

Nejnovější