Loni skončila tisícovka menších prodejen, velkých naopak přibylo

Celkem 1.082 menších prodejen o velikosti do 400 metrů čtverečních ukončilo loni v Česku svou činnost, 759 prodejen z nich bylo do plochy 50 metrů čtverečních. To je v této kategorii dvojnásobek oproti roku 2016, kdy nejmenších prodejen zaniklo 396. Výsledky nezávislého šetření agentury AC Nielsen prezentovala Asociace českého tradičního obchodu.

Velké prodejny nad 400 metrů čtverečních naopak posílily o 39 maloobchodních jednotek. „Je tedy patrné, že zatímco nejmenší venkovské obchody zanikají, rostou nové supermarkety. Zatímco občanská vybavenost venkova i malých měst zmírá a řada lidí na venkově nemá kde nakoupit, pokračují zahraniční řetězce v neřízené a bezohledné expanzi,“ uvedl Zdeněk Juračka, předseda Asociace českého tradičního obchodu.

Za posledních 10 let zaniklo v Česku 3.923 prodejen o velikosti do 400 metrů čtverečních a naopak vzniklo 236 supermarketů a hypermarketů. Asociace zmiňuje, že negativní vliv na malé prodejny má zejména hojné využívání podhodnocování cen v letákových akcích. 

Podle agentury GfK na českém trhu ke konci roku 2016 působilo 740 prodejen supermarketových řetězců typu Albert nebo Billa, 659 prodejen diskontů, jakými jsou Lidl nebo Penny, a 317 hypermarketových prodejen, kam patří například Globus. Lidl neustále rozšiřuje svou síť, během letoška už otevřel například v Plzni, Albert chce navýšit počet prodejen o dalších 20. Expanduje i Billa, která otevřela minulý týden ve Stránčicích.

Prodejny s potravinami a smíšeným zbožím v Česku

typ prodejny 2007 2016 2017 meziročně za 10 let
do 50 m² 9.387 6.223 5.464 -759 -3.923
do 400 m² (včetně 50 m²) 16.278 13.437 12.355 -1.082 -3.923
nad 400 m² 1.435 1.632 1.671 +39 +236

Zdroj: Asociace českého tradičního obchodu, AC Nielsen

Nejnovější