„Seva, Botas, Favorit, Prim. Staré značky v novém balení rostou, ale příběh nestačí“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.

1. Seva se vrací

Traktor značky Seva

Traktor značky Seva

Stavebnice a hračky značky Vista, které vyrábí firma Beneš a Lát, mění svou identitu na značku Seva, pod kterou byly známy od 70. let minulého století. Důvodem je, že se od 90. let používaný název Vista nikdy příliš neuchytil. Postupný rebranding bude zahrnovat všechny produktové řady Seva Stavebnice, Monti System, Blok, Seko, Mosaic, Disco, Magic Ball, Grafo a vědomostní hry v čele s novým vydáním Ukaž! Co víš?. Další novinkou je podle informací iHNed.cz nový přírůstek do herní rodiny výrobce Dostihů a sázek, firmy Dino Toys, která nově vlastní hrací kostky Topa. Z čeho dnes „žijí“ tradiční hry? Jsou opravdu oblíbené, nebo je to jen nostalgie, která časem vyprchá?

Stavebnici Seva mám ještě po dětech ve sklepě. Třeba ji jednou využijí vnoučata. Fandím výrobcům her a stavebnic, pokud podporují kreativitu a bojují proti hrozbě digitální demence. Ale to je v první řadě na rodičích.
Tomáš Hájek (ADMEZ)

Na těchto kostkách jsem vyrostla, ještě je někde mám uschované. Je pravda, že lidé po revoluci bažili po jiných formách hraček, ale nakonec je vidět, že ‚dobří holuby se vracejí‘. Fandím kostičkám a pro rozvoj IQ dětí jsou určitě přínosem.
Monika Hrubalová

Botasky, Pedro, Favorit, Primky… Staré značky v novém balení rostou jak houby po dešti, nostalgie prostě frčí. Asi těžko si někdo něco koupí jen proto, že to má značku, na kterou byl zvyklý před třiceti lety (asi dnešní mladé nedostanete na podobnou ikonu, jako byl svého času Pitralon). Za tou značkou musí být skutečně kvalitní produkt. Příběh a PR nestačí. V případě dětských her a hraček dneska frčí umělá inteligence a levné srágory z Číny. Poctivá hračka nebo hra je pro nás otce čtyřletých princezen něco jako zjevení. Děti jsou přesyceny množstvím, ale skutečná hodnota hračky je jinde. Sevu mám spojenou tím, že s ní sice šlo vytvářet geniální produkty, ale jen do chvíle, než se urval první „zobáček“ na modrém dílu. A poctivé dřevěné kostky Topa, to byla nezničitelná klasika, tu mám doma ještě teď.
Václav Loubek

Logické a vzájemně prospěšné spojení dvou českých hračkářů. Samotná Topa je malá a dlouhodobě by měla problémy se prosadit se svým úzce zaměřeným sortimentem.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Kostky jsou koupeny. A není kvůli tomu nutné ani brodit. To je dobrá zpráva, ne? K druhému tématu – já osobně nejsem příznivcem rebrandingů, ale tady to dává smysl. Jiná věc je překombinované logo, kde potřebujete vysvětlit, že výrobce nevyrábí lana, šály, lepidla ani oprátky pro několik odsouzených najednou. Moderní branding, kde pomáhá i logo, je dle mého o něčem úplně jiném, zejména, když se jedná o hry, přičemž chudák dítě nemá ani boty (viz. video) a dospělý mu něco bílého bere. To už mě zní hravěji Ejujops Aves.
Daniel Procházka (Ipsos)

A víte, že jsem až doteď nevěděl, že nějaká Vista existuje. Tudíž je ten rebranding určitě dobrým krokem. Akorát teda nevím co si myslet o novém logu. Měl jsem za to, že je doba smajlíků v corporate identity už dávno za námi. Ano, vidím tam toho rodiče s děckem, ale budou to tak mít i ostatní?
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

2. CPI modernizuje v Teplicích 

Takto bude vypadat modernizované OC Olympia v Teplicích

Takto bude vypadat modernizované OC Olympia v Teplicích

Realitní skupina miliardáře Radovana Vítka, CPI Property Group, se pustila do modernizace jednoho ze svých 15 obchodních center v Česku. Jedná se o půlmiliardovou investici do centra Olympia v Teplicích. Ústecký kraj ale není jediný, který se dočká výrazných investic ze strany společnosti. Podle informace iHNed jsou další v pořadí loni akvírovaná OC Olympia Plzeň a OC Nisa Liberec. Modernizace proběhne v řádu tří let a bude stát zhruba 4 miliardy Kč. Podaří se jim to? Co si naši kati myslí o současných trendech modernizace a rozšiřování obchodních center?

K teplické Olympii mám citový vztah, protože jsem kdysi byl na jejím otevření. CPI se do modernizace pouští s vervou, což je dobře. Řekl bych, že v rychlé digitální a e-commerce době se budou častěji střídat nájemci a o prostor se budou hlásit tradiční i méně tradiční služby. Možná vznikne i tlak na ceny nájmů.
Tomáš Hájek (ADMEZ)

Svého ‚ócéčka‘ se asi postupem času dočkají čím dál tím menší města a rekonstrukce budou probíhat v těch střední velikosti tam, kde OC vznikala před pár lety a je pomalu čas představit zákazníkům inovace. Teplice jsou asi dost specifické blízkostí Německa, kde ty ceny jsou pořád ještě u non-food (a podlé mé zkušenosti i food) segmentu nižší, tak je potřeba zaujmout zákazníka ještě silnější. A naopak – atraktivní centrum může sát zákazníky z druhé strany hranice.
Václav Loubek

I menší města si zaslouží vyšší kulturu nakupování. Líbí se mi symbióza developera s nájemci, obě strany chtějí modernizovat a nezůstat pozadu za Prahou, Brnem nebo Ostravou.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Modernizace a profilace obchodních center není žádný trend, ale přirozená a nutná adaptace na potřeby a chování nakupujících a návštěvníků. Obchodní centra se z původního zastřešení mnoha obchodů mění na živé organismy a komunity a profilují se. CPI adaptovat umí a zdá se, že nová teplická Olympie bude výrazně atraktivnější.
Daniel Procházka (Ipsos)

Což o to, inovovat (nebo renovovat?) je potřeba. Přece jen ty budovy jsou stavěné s nějakou životností. Jako odpovědný rodič dávám palec za nové zařízení pro odkládán…ehm, zábavu pro děti. Přece jen, každá možnost, kde můžete svého potomka vypustit, aby se zabavil, by měla být stokrát pochválena. Snad jim to tepličtí oplatí v nákupech.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

3. Alza budoucnosti i na Budějovické

V prostoru prodejny jsou i dva počítače, kde fungují video-operátoři

V prostoru prodejny na Floře jsou i dva počítače, kde fungují video-operátoři

Internetový prodejce elektroniky a dalšího zboží Alza.cz vyhodnotil úspěšnost provozování pitolu Prodejny budoucnosti na pražské Floře, která otevřela letos v lednu. Za první kvartál předčil futuristický obchod očekávání a vykázal obrat 12,8 milionů Kč. Vytíženost se v období špičky, například při uvedení nových produktů nebo v době soutěží, pohybovala okolo 250 schránek denně. Celkově se odbavili okolo 11.000 objednávek. Inovativní způsob prodeje se Alze osvědčil, proto plánuje přes léto spustit druhou Prodejnu budoucnosti, poblíž stanice metra Budějovická. Jakou budoucnost jim prorokují retailoví popravčí?

Označovat dnes něco jako prodejnu budoucnosti ještě neznamená, že za dva roky to nebude prodejna minulosti. Stále však platí, že Alza je krok před konkurencí a zkouší inovace, kde se dá. Minimálně má bohaté PR záseky na pažbě své obchodní činnosti.
Tomáš Hájek (ADMEZ)

Budoucnost už nyní! To zapadá do komunikace Alzy. Trochu se od ní popravdě v poslední době odvracím, protože mi vadí komunikace ve stylu ‚Sleva až 48 %‘, ale z nějaké neexistující ceny. Pak mrknete na Heureku, kde radši Alza ani není, a zjistíte, že všude jinde mají produkt levněji. Dřív mě Alza bavila tím, že se pohybovala na hraně. Teď už podle mě často klouže za ni. Ale PR má pořád obratné, to jo.
Václav Loubek

Alza sleduje nové trendy v retailu a také je dokáže implementovat. Ano, jde dobrým směrem.
Monika Hrubalová

Pilotní prodejna slaví úspěch a další budou přibývat. To je pozitivní trend vycházející vstříc progresivním zákazníkům a upevňující vůdčí pozici Alzy.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Zaplaví nové Alza prodejny celou republiku? Asi ne a budou fungovat spíše ve větších městech, každopádně jako inovace retail formátu dobré, škoda že neprozradili obrat nějaké jiné prodejny, pro srovnání.
Jan Penkala (Acomware)

Futuristická výdejna funguje již dnes!, zelený soudruh mimozemšťan se jistě raduje. U Alzy musíme ocenit smysl pro inovace, experimenty, otevřenost a současně i výkon. Žádné PR bláboly typu ‚příští rok otevřeme jednu pobočku, možná‘, jak tady často musíme číst a trpíme u toho.
Daniel Procházka (Ipsos)

Alza. Jednou se o nás bude psát v učebnicích.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

4. Delmart je v Košíku

Nové bistro Delmartu

Nové bistro Delmartu v Quadriu na Národní třídě

Síť supermarketů s bistrem Delmart začala nabízet výběr svých produktů online, skrze e-shop s jídlem Košík.cz. K dostání touto cestou budou čerstvé i trvanlivé výrobky, jako jsou uzeniny, sýry, delikatesy, víno, hotová jídla, sladké a slané pochutiny. Delmart se koncentruje pouze v Praze, spolupráce s Košíkem mu umožní zasáhnout i mimopražské lokality. Zboží ze sítě Delmart nabízí Košík.cz pod štítkem Delmart exkluzivně. Proč někteří kamenní prodejci dávají přednost spolupráci při uvádní svých produktů na internet místo toho, aby prodávali na vlastní pěst? Mají podle podobné spolupráce nějaká úskalí? K prakticky stejnému řešení jako Delmart přistoupil loni Marks&Spencer, který je dostupný na Čuprově Rohlíku.

Delmart v čele s panem Mrozkem, který šéfoval u Marks & Spencer, to dělá chytře. V něčem je podobný konkurenci, ale současně se výrazně odlišuje. Spolupráce s Košíkem může být testem, zda spustit vlastní e-shop, nebo ne.
Tomáš Hájek (ADMEZ)

Už před pár měsíci jsem tu psal, že situace v online distribuci bude směřovat k online tržištím, kam se budou retaileři uchylovat. Nebude tak nutné infrastrukturu budovat pro každého zvlášť, ale budou si ji pronajímat. A už je to tady, pro obě strany je to výhodné. Lidi prostě radši půjdou na Košík.cz, než kvůli každému speciálnímu produktu proklikávat e-shopy jednotlivých prodejců…
Václav Loubek

Panu Mrozkovi jsem na začátku trochu pomáhal a v Marks & Spencer se přimlouval za spolupráci s Rohlikem… Takže mám radost, i když to trvalo trochu déle. Věřím, že se tento model osvědčí a nebude třeba hledat vlastní cesty, jak dostat potraviny k zákazníkům mimo Prahu.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Do Delmartu chodím rád, do Čestlic. Rozšíření přes Košík tedy nevyužiji, ale je to rozumné řešení – pro mimopražské i z toho důvodu, že řešit vlastní online pro Delmart by byl projekt bez návratnosti.
Jan Penkala (Acomware)

Pro Delmart je to krok správným směrem, spojení s osvědčenou e-distribucí je smysluplné a jistě mnohem levnější a efektivnější než budování vlastní. Opět dobře vidíme, že není zas tak těžké něco vyrobit, ale vymyslet a hlavně to pak prodat, a to něco stojí, a v případě ecommerce potravin to vyžaduje hodně hodně hodně dokonalý distribuční systém.
Daniel Procházka (Ipsos)

Využít už zavedený kanál e-commerce dává mnohem větší smysl, než si budovat vlastní. Při nejhorším se prostě jen zruší listování. Ještě že tady ty Rohlíky a Košíky máme…
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

5. Vafo vyrábí na Táborsku

Nový výrobní závod Vafo v Chotovinách

Nový výrobní závod Vafo v Chotovinách

Tuzemský výrobce krmiv Brit pro drobná domácí zvířata, především psy a kočky, Vafo Holding sídlící v Chrášťanech u Prahy, otevřel minulý týden nový výrobní závod v jihočeských Chotovinách poblíž města Tábor. Jedná se o prozatím největší investici firmy do rozšíření vlastní produkce o takzvaná „mokrá krmiva“ v hodnotě přesahující 200 milionů Kč. Ivestici hradilo Vafo částě z vlastních zdrojů a částečně kombinací bankovního úvěru a investiční pobídky od Czechinvestu. Ta tvoří zhruba jednu čtvrtinu investičních nákladů, 51,7 milionů Kč. Jsou cíle vlastníků bratrů Bouškových reálné?

Petfood jede. Možná k tomu přispívá fakt, že řada lidí si za životního partnera vybírá čtyřnohého miláčka, který jim tolik nekecá do života. Navíc tento sortiment je ideální pro opakované online nákupy, na které se některé e-shopy spoléhají.
Tomáš Hájek (ADMEZ)

Nejsem pejskař, takže mi je tento segment celkem ukradený, ale myslím, že sledujeme docela pěkný příběh postupného rozvoje a růstu rodinné firmy, která se stává významným lokálním zaměstnavatelem, není součástí nějaké nadnárodní korporace, posílající své zisky do mateřské země, takže budu držet palce, ať se plány bratrů naplní.
Václav Loubek

Je fajn číst o úspěších a expanzi české rodinné firmy. Jen se ještě přimlouvám za instalaci moderní odsmraďovací technologie v Chrášťanech. Když jedu kole, tak cítím místní výrobnu už zdaleka…
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Z expanze každé české firmy musíme mít radost, ale raději bych slyšel o plánech být jednou z nejvýznamnějších ZNAČEK, ne z nejvýznamnějších producentů. Vedle toho si musíme uvědomit, že výživa malých zvířat je specifický obor a hlavní slovo by měl mít veterinární lékař v kontextu životního cyklu, kondice a podmínek. Krmení by mělo zohledňovat potřeby zvířete, přičemž dnes často a nesmyslně rozhoduje obal s labely jako human-grade, gluten-free, grain-free, organic, raw, super premium a líbivými fotkami plemen.
Daniel Procházka (Ipsos)

Možná bychom si tady s kolegy měli založit nějaký seznam českých firem, které máme rádi a neopomene to v našich komentářích zdůraznit. Důvod: že prorazily v zahraničí, i když začínaly na domácím písečku. Protože Vafo a jejich značka Brit by tam určitě měla své místo. Aspoň tedy za mě. Ohledně evropských plánů to určitě dává smysl. Značka je zavedená (a já ji dlouho považoval za nějakou zahraniční) a prodejní kanály jakbysmet. To by bylo, aby to nešlo.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

 

Nejnovější