Zatímco v hlavním městě budou v následujících letech vznikat zejména velká obchodní centra, v regionech se očekává výstavba výhradně malých retailových nemovitostí. Ceny pronájmů obchodních center se letos zvýší v průměru o 3 %, přičemž klíčovým faktorem pro zdražování jsou ceny pozemků, materiálů a stavebních prací. Míra neobsazenosti obchodních center se přitom oproti minulému roku snížila jak v Praze, tak v regionech Česka. Ve studii na základě informací od developerských firem za první kvartál letošního roku to odhaduje analytická společnost CEEC Research ve spolupráci s poradenskou KPMG.
Ceny nájmů porostou, v Praze vzniknou větší centra
V příštích letech budou v Praze podle ředitelů developerských firem vznikat zejména velká obchodní centra (50 %), zatímco malá a střední se v hlavním městě budou objevovat podle pětiny (25 %) developerů. V mimopražských regionech je naopak očekávána výstavba výhradně malých obchodních center do 20 tisíc metrů čtverečních, přičemž velká ani středně velká centra zde podle predikcí vznikat nebudou.
Ceny pronájmů obchodních center budou zdražovat a v letošním roce se očekává jejich navýšení o 3 %. Pro následující rok 2019 plánují developeři další zdražení nájmů retailových nemovitostí o 4 %. K hlavním faktorům způsobujícím růst cen nájmů přitom patří aktuální ceny pozemků (75 %) a ceny stavebních prací a materiálů (75 %). Rozdíl mezi poptávkou a nabídkou nových obchodních center se pak na zdražování podílí v menší míře (50 %). „V horších lokalitách je pak růst cen pronájmů menší díky narůstající konkurenci v podobě online nakupování,“ říká Omar Koleilat, generální ředitel skupiny Crestyl.
Aktuálně se míra neobsazenosti obchodních center v Praze pohybuje na 3 %, což oproti minulému roku představuje snížení neobsazenosti o 2 procentní body. Tento stav má trvat až do roku 2019. Mimo Prahu došlo ke snížení neobsazenosti o tři procentní body na současná 4 % a v příštím roce se pak předpokládá její další mírný pokles o jeden procentní bod.
„Rentabilita výstavby obchodních center je dle našeho názoru ve srovnání s předchozím rokem stále stejná. Pro úspěch obchodního centra je klíčová snadná dopravní dostupnost, kvalitní mix nájemců, široká nabídka služeb a v neposlední řadě co největší vzdálenost od konkurence. Obchody jsou v současné době úspěšné pouze v těch nejlepších lokalitách,“ tvrdí Koleilat z Crestylu. „Rentabilita jakéhokoliv projektu je odvislá hlavně od úrovně kupní síly cílové masy zákazníků. Aktuálně na ni mají velký vliv rostoucí ceny stavebních prací a čím dál víc nesmyslné akviziční náklady,“ uvedl také Milan Scholz, manažer pronájmů z Property Management Solutions, které vlastní Palladium.
Zájem je hlavně o menší jednotky
Nájemci přitom mají v současné době největší zájem především o malé obchodní prostory do 50 metrů čtverečních, jak potvrdila polovina developerů. Zvýšený zájem nájemců o střední a velké prodejní prostory pak shodně pociťuje čtvrtina developerů. V obchodních centrech z hlediska typu nájemců přibydou v letošním roce nejvíce kavárny a restaurace. Trend rozšiřování a zkvalitňování gastronomie je po rekonstrukcích patrný například i v Centru Chodov, v obchodním centru Quadrio nebo Fénix a za největší trend ho označil v rozhovoru pro Retailek i Petr Brabec, ředitel nákupních center CPI.
Po gastronomii budou podle třetiny zástupců developerských firem dominovat mezi novými nájemci tradiční oblíbené značky a poskytovatelé služeb. Bezmála pětina ředitelů predikuje zvýšený zájem o obchodní plochy od nových značek ze zahraničí.
Výdejní místa pro internetové obchody naopak podle developerů v obchodních centrech v roce 2018 přibývat nebudou. Například skupina Mall Group ale nedávno ohlásila, že hodlá zamířit s výdejnami svých e-shopů Mall.cz i dalších do obchodních center, plánuje také zrevidovat svou dosavadní strategii výdejen a pravděpodobně umožní vyzvedávat objednávky ze svých e-shopů i v ostatních výdejnách.