„Nakonec se ukáže, že GDPR až tak dramatická změna nebyla“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.

1. V platnost vstupuje GDPR

E-shop Lidlu

E-shop Lidlu

Nové evropské nařízení o ochraně osobních údajů, které vystihuje v poslední době často zmiňovaná a diskutovaná zkratka GDPR vstupuje v platnost 25. května 2018. Nová pravidla se týkají všech subjektů, které evidují své zaměstnance, členy, zákazníky a příznivce. Maloobchodníci proto musejí u svých zákazníků znovu vyžádat souhlas se zpracováním osobních údajů tak, aby vyhověli aktuálnímu nařízení. Změny se konkrétně promítnou do podoby věrnostních programů, odebírání newsletterů nebo využívání funkcionality e-shopů. Podle informace, kterou zveřejnil iHNed, ale nejsou české e-shopy na požadované změny připravené. Co se tedy bude v souvislosti s GDPR v tuzemském retailu dít?

Ani se nedivím… GDPR je komplexní záležitost, informace jsou kusé a často nejednoznačné, vyjadřují se k tomu i neodborníci atd. Bude to chtít čas, než si vše sedne a odladí. Nakonec se ukáže, že až tak dramatická změna to nebyla.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

GDPR je pro mne pouze ve znamení komplikací a je to jedna z naprosto zbytečných aktivit, opět se ukazuje co za amatéry odtržené od běžného života nám z EU velí.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Dosah GDPR pro český maloobchod, a podnikání obecně, asi není možné teď odhadnout. Každopádně v době, kdy tři čtvrtiny lidí má veřejně přístupný svůj profil na FB včetně koupacích fotek svých dětí, se zdá takhle komplikovaně sepsaná norma poněkud zbytečná. A co tak vyplývá z auditů a právních názorů, se kterými jsem měl možnost se potkat, pod ‚oprávněný zájem‘ se toho schová tolik, že každý markeťák, který má v hlavě trochu rozumu, bude v pohodě. Když se bude držet hesla ‚Don’t be an asshole‘.
Václav Loubek

Co dodat k GDPR? Dlouho nejasné nastavení, odlišné přístupy hlavních online hráčů, spousta lidí, kteří se chtějí jen přiživit. Zpřísnění ochrany je na místě – primárně pro velké firmy. Nyní je ten dopad ale poměrně silný i na živnostníky a malé hráče, u kterých je riziko úniku dat relativně malé (určitě je v malém rozsahu). Z pohledu retailu je asi největší zásah do věrnostních klubů – kompletní přeregistraci kartiček udělalo Benu, dm drogerie nebo v tomto týdnu Ikea a Billa. Menší kluby asi o souhlas znovu žádat nebudou, protože by mohly věrnostní program rovnou zavřít. Responze je pár procent a jen velké a zajímavé firmy mají šanci udržet většinu zákazníků. Pro mě je největší neznámá, jak se k tomu postaví zákazníci a zda budou chtít vymazávat veškeré záznamy, které o nich firmy mají, nebo jim to bude prostě jedno. Pozitivní je z jistého úhlu pohledu i to, že jsou teď zákazníci zavaleni desítkami žádostí o souhlas, takže aspoň vědí, kde jsou evidováni a mohou se tak vlastně odhlásit.
Jan Penkala (Acomware)

Tato zpráva není o GDPR, což je užitečná iniciativa. Tato zpráva je o ignorantství a neschopnosti. GDPR ukázalo na (ne)schopnost úřadů, oborů, profesních organizací a firem. Současně ukázalo na, promiňte, příživníky, kteří tím strašili a profitovali z toho. Ale, takto se to u nás dělá, ne?
Daniel Procházka (Ipsos)

Můžu se na to dívat jako spotřebitel a pak kvůli GDPR víc promazávám svou e-mailovou schránku, protože najednou všichni potřebují můj souhlas. Nebo se na to podívám jako marketér a v duchu se budu těm všem spotřebitelům omlouvat, protože jsem je holt musel spamovat víc než obvykle. Tak jako tak, věřím, že se to GDPR šílenství zase brzy přežene a bude klid.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

2. Mzdy jdou v retailu nahoru

Zaměstnanci Kauflandu si polepší o 26 %

Zaměstnanci Kauflandu si polepší o 26 %

Na českém pracovním trhu není dostatek volných zaměstnanců, lidé chybí také v maloobchodě. Díky nedostatku pracovníků se například tvoří dlouhé fronty u pokladen ve velkých řetězcích, které jsou nucené zvyšovat mzdy, aby obstáli v konkurenčním boji o nově příchozí pracovní sílu. Revoluci podle článku iHNed odstartoval svým zvyšováním platů a náborovou kampaní Lidl, ostatní se pak museli přidat. Jak se maloobchodníci s organickým růstem mezd vypořádají, co lze v obchodech do budoucna očekávat?

Smělému kroku Lidlu teď mnozí tleskají, opravdově i ironicky… Dalším krokem bude snaha po větší automatizaci a nahrazení pokladních samoobslužnými pokladnami nebo dokonce vlastním nahráváním a placením přes mobilní aplikaci, jak testuje Amazon. Podobné cesty budou hledat i další obory ohrožené nedostatkem pracovníků.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Platy v retailu letí, jen s obávám, že vše bude na úkor inovací a moc nevěřím v nárůst kvality služeb. To se jen výplatou nezmění.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

No, prostě za 17.000 už nikdo soudný dělat nepůjde. Ale tady vidím největší průser (pardon) v EET a podobných výmyslech toho našeho trestně stíhaného velkouzenáře v demisi (sorry, Andreji, vem si kdyžtak nějaká homeopatika na křivdu a zapiš si mě do složky). Jeho předchozí vláda vysála z pracovního trhu, už tak prázdného, dalších skoro 50.000 lidí, kteří nastoupili do státního sektoru – počet úředníků stoupl v letech 2013 – 2017 z cca 410.000 (což už samo o sobě je docela dost) na 450.000 lidí, kteří prostě chybí na komerčním pracovním trhu a jejich účel je komplikovat život těm, co tvoří hodnoty. Moc se o tomhle fenoménu nemluví, ale podle mě by mělo.
Václav Loubek

Retail má před sebou spoustu výzev a automatizace, self-management a zároveň procesy vedoucí k lepší optimalizaci pracovního fondu, budou hrát prim. Docela by mě zajímala tabulka retailerů – obratový a ziskový výkon přepočtený na jednoho zaměstnance. Hádám, že by Lidl byl asi hodně vysoko.
Jan Penkala (Acomware)

Ochucená voda za 8,50, teď to říkali v ‚reglamě v televízi‘. Tak, jak by chtěli vydělávat (ti, co si stěžují)?
Daniel Procházka (Ipsos)

Problém je třeba i fakt, že v Kauflandu (a nebudu jmenovat místo – je to v Praze), fungují ze šesti samoobslužných pokladen dvě, tak se nedivím, že jsou fronty.
Monika Hrubalová

Dost se směju v kontextu současných vládně-demisních prohlášeních ohledně přidání učitelům, sestrám a já ještě nevím komu. Maloobchod to místo slibování udělal, protože mu nic jiného nezbylo. Takže vzkaz do Strakovky – buďte jako maloobchod.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

3. Pivo Primátor v novém designu

Kompletní celoroční portfolio

Kompletní celoroční portfolio

Náchodský pivovar Primátor představil novou podobu lahví a etiket, součást kompletně nového vizuálu. Redesign připravoval interní tým pivovaru v čele s ředitelem Josefem Hlavatým ve spolupráci s agenturou Little Greta rok a půl. Kromě toho pivovar na svých letošních slavnostech, která proběhly v sobotu 19. května, uvedl nový pivní styl india pale lager pod názvem Primátor Tchyně. Jak se bude nová podoba Primátoru spotřebitelům líbit?

Koukám, jak široké portfolio Primátor má… Líbí se mi jeho ambice, úspěchy a také nový design lahví a etiket. Holt dobrý oddíl.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Pěkný produktový počin v šedi legislativy.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

K okolí Náchoda mám pozitivní vztah, je tam fakt moc hezky. A tenhle minimalismus, co předvádí Primátor, je prostě famózní. Když tam jsem, piju jejich malinovku, na pivo mě moc neužije, ale za mě nejlepší pivní vizuální identita na českém trhu.
Václav Loubek

Primátor? To je ten velevážený zástupce města, zkušený, znalý, výjimečný, ctihodný, budící respekt? Jestli by se tam podle těch ‚skopičin‘ neměli přejmenovat na ‚Primátorka‘, podle… vy budete vědět, koho myslím.
Daniel Procházka (Ipsos)

Zdá se mi to zajímavé a Primátor se opravdu odlišuje od konkurence. Ucelená řada produktů s navazujícím designem. Chválím.
Monika Hrubalová

Z vlastní pivovarské praxe vím, že jedna věc je prezentace celého hotového portfolia pohromadě (zvláště na promo fotkách) a pak jejich samostatné použití na regálu i jinde. Takže takto v celku to vypadá hodně dobře. A protože jsem měl možnost si i nové Primátorské lahve v obchodě osahat, musím uznat, že tento rebranding se povedl. Oceňuji, že každé pivo má svou korunku a radši se neptám, kolik že stálo přeprogramování všech těch automatů na výběr lahví v supermarketech… Takže z Kutné Hory posíláme gratulace do Náchoda.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

4. Alza jeden den nevydávala objednávky

Holešovický showroom Alza.cz

Největší český e-shop Alza.cz čelil od pondělního odpoledne technickému problému vnitřního systému, kvůli němuž musel dočasně uzavřít všechny své výdejny a nevydával objednávky. Během úterý fungovaly služby omezeně, večer už Alza.cz uvedla e-shop a výdejny do normálního běhu. Systém spadl po spuštění takzvané Třetinky, splátkové služby, kdy lze zboží pořídit za třetinu ceny a zbytek doplatit do tří měsíců. Jak výrazný dopad bude mít výpadek na tržby Alza.cz?

To je nemilé pro všechny, ale stává se to. Že by byl zájem o Třetinky tak velký? Zní to atraktivně. Bylo by od Alzy fajn se všem ‚postiženým‘ zákazníkům individuálně omluvit nebo jim dokonce dát nějakou pozornost jako výraz omluvy.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

No technika nás opět nepřekvapila, budoucnost se nám ukázala v plném světle.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Celý den, 24 hodin, to je v podání Alzy opravdu hodně zákazníků. Ale zase na druhou stranu, e-shopů, které jsou schopné něco dodat ještě ten samý den, moc není a Alza je prostě první volba většiny lidí. Tohle na tom nic nezmění.
Václav Loubek

Myslím, že tohle Alza v pohodě ustojí, možná pár lidí potřebovalo zboží velmi rychle a těm dají kompenzaci (osobní zkušenost z podzimu – dostal jsem 300 Kč za dopravu zpět), ale i tak bude doručení s jednodenním zpožděním obvykle rychlejší než u většiny konkurenčních e-shopů.
Jan Penkala (Acomware)

Nabízí se vyjádřit kritiku, ale… já to vidím pozitivně, pro Alzu, mohla si vyzkoušet krizový management, krizovou komunikaci, mohla si vyzkoušet, jak danou situaci (vy)řešit, a bude vědět, co (ne)dělat příště.
Daniel Procházka (Ipsos)

Zrovna jsem u zeleného mimozemšťana neměl nic připraveného k vyzvednutí, tak nemůžu říct, jak moc velká prekérka to byla. Ale v rámci své sociální bubliny jsem nezaznamenal jediný hate na téma ‚tvl, Alze to spadlo a já si nemůžu vyzvednout svůj balíček‘. Tak buď nikdo zrovna neobjednával na Alze nebo to prostě vzali, tak jak to je. Ostatně věřím, že to byla taková pěkná možnost otevřít krizové manuály a trochu je provětrat. Právě tyto momenty prověří všechna nastavení vnitřních procesů.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

5. Prague The Style Outlets otevřel 

Prague The Style Outlets

Prague The Style Outlets

Veřejnosti se minulý pátek konečně otevřel nový outlet u Tuchoměřic poblíž pražského letiště. V první fázi tam své obchody otevřelo 63 značek, mimo jiné i první evropský outlet britského hračkářství Hamleys. Prague The Style Outlets konkuruje Fashion Areně, která byla dosud jediným outletovým centrem v Praze. Oba outlety se zatím překrývají v působnosti 29 značek. Kde se bude nakupovat líp?

Po letech čekání se lovci značek dočkali… Zatím chybí některá zvučná jména, ale první informace o návštěvnosti jsou povzbudivé. Blízkost letiště je velké plus a kromě Čechů sem určitě zavítá mnoho zahraničních turistů. Bude zajímavé sledovat souboj s druhým outletovým centrem ve Štěrboholích a také další značkové přírůstky.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Centrum Prague The Style Outlets nabízí příjemné prostředí, které v takovém standardu nebývá pro outlety obvyklé. Projekt také představil řadu obchodů, respektive značek, které šlo očekávat, ale navíc velké množství zcela nových. To považuji za vítané osvěžení nabídky na českém trhu.
Tomáš Beránek (CBRE)

Jen stále nerozumím, kde je jsou ty outlety. Nějak mi uniká smysl této akce, no a ta doprava do místa, kterému se každý normální člověk vyhýbá, asi bude velkým oříškem. Uvidíme za měsíc nebo dva.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Cože to? Kdeže to? Ještě jsem tam nebyl, tak nemám, co bych řekl. Každopádně ta lokalita je podle mě fakt asi nešťastná…
Václav Loubek

Já mám Fashion Arenu rád, i když mi americké a německé outlety přijdou ještě propracovanější. V The Style Outlets jsem se chtěl zastavit o víkendu, ale recenze na Googlu mě odradily. Tak tomu ještě dám čas.
Jan Penkala (Acomware)

K logu: takto jsem si kdysi vylepšil Rubikovu kostku, aby bylo skládání zábavnější a těžší. Obecně k outletu – výprodej je (možná) v Tuchoměřicích v hlavním městě Praha. Do vlastní Prahy je to ‚cca 15 kilometrů‘ – jak jim máme věřit, když si vylepšují i adresu? A četli jste recenze na jejich Facebooku nebo Trip Advisoru? Ne? Tak je raději nečtěte.
Daniel Procházka (Ipsos)