BrandZ: nejhodnotnější luxusní značkou na světě zůstává Louis Vuitton

Módní značka Gucci je nejrychleji rostoucí luxusní značkou za letošní rok, svou hodnotu celosvětově zvýšila o 66 % na 22,4 miliardy dolarů (zhruba 500 miliard Kč). Udržela si tak svou třetí pozici v žebříčku top 10 luxusních značek, což je připisováno i její schopnosti prodat se na sociálních sítích a oslovit mladší spotřebitele. Druhou nejrychleji rostoucí luxusní značkou se stal Dior, který narostl o 54 % na hodnotu 3,6 miliard dolarů (zhruba 80 miliard Kč). V žebříčku zaujímá 9. místo. Třetí nejrychlejší růst zaznamenal luxusní brand Louis Vuitton, který si drží první místo žebříčku a loni jeho hodnota vzrostla o 41 % na 41,1 miliard Kč (asi 900 miliard Kč). Uvádí to aktuální vydání žebříčku nejhodnotnějších značek Brandz Luxury Top 10, který sestavují agentury WPP a Kantar Millward Brown.

Tempo růstu značek v žebříčku je oproti minulému pořadí sedmkrát vyšší, ze 4 % vzrostlo na 28 % a dosahuje celkové hodnoty 133,1 miliard dolarů (asi 2,9 bilionu Kč). Nově příchozí značkou mezi 10 nejhodnotnějších luxusních módních brandů je Yves Saint Laurent, čímž se zvýšil počet francouzských značek v žebříčku na šest. Stejně jako nejrychleji rostoucí Gucci, i Yves Saint Laurent cílí na mladší klientelu a do obchodní strategie se snaží zapojit virtuální a rozšířenou realitu na podporu prodeje nových parfémů Mon Paris.

„Lídři luxusní módy jako Hermès, Burberry a Gucci začali postupně využívat digitální technologie, čímž kromě jiného přitahují mladší spotřebitele a zároveň poskytují multikanálovou zkušenost z nakupování, ať už online, mobilní nebo kamennou. Luxus zažívá obzvlášť silný růst na asijských trzích, spotřeba luxusních výrobků se v těchto regionech zvyšuje a značky vytváří cílenější marketingové kampaně, aby oslovily tyto vlivné demografické skupiny,“ uvedla Doreen Wang, globální ředitelka BrandZ v Kantar Millward Brown.

The BrandZ Top 10 nejhodnotnějších značek luxusní módy v roce 2018

pořadí značka země původu hodnota značky (v miliardách dolarů) změna hodnoty změna pořadí
1 Louis Vuitton Francie 41,1 41 % 0
2 Hermès Francie 28,1 20 % 0
3 Gucci Itálie 22,4 66 % 0
4 Chanel Francie 10,4 -6 % 0
5 Rolex Švýcarsko 8,7 8 % 0
6 Cartier Francie 7,0 20 % 0
7 Burberry Británie 4,5 5 % 0
8 Prada Itálie 3,9 -1 % 0
9 Dior Francie 3,6 54 % 0
10 Saint Lauren / Yves Saint Lauren Francie 3,3 nová

Zdroj: Kantar Millward Brown a WPP

Platformou, která luxusním značkám obzvlášť vyšlapává cestu k omlazení, je Instagram. Dvě z předních luxusních značek, Gucci a Louis Vuitton, byly obzvláště úspěšné při jeho používání. Každá z nich s více než 23,4 milionu followerů dokázala oslovit skupinu milleniálů.

I letos druhý Hermès zvýšila hodnotu své značky o 20 % a dosáhla 28,1 miliardy dolarů (asi 602 miliard Kč), a to i díky investicím do rozšiřování online působnosti v Evropě a Číně, kde otevřela první pop-up store ve spojení s platformou WeChat

Britská značka Burberry na sedmém místě žebříčku je považovaná za jednoho z pionýrů využívání digitálních technologií. Aktuálně zvýšila svou hodnotu na 4,5 miliardy dolarů (asi 110 miliard Kč) a spolupracovala s online módní platformou Farfetch s cílem zaměřit se na mladší spotřebitele. Dalšími značkami, které se s Farfetch spojily, jsou Prada na osmém místě a nováček žebříčku Yves Saint Laurent.

Tažené mobilními telefony rostly výnosy ze všech digitálních platforem, a to hlavně v oblasti Asie a Tichomoří. Partnerství s návrháři nebo jinými značkami obecně platí za efektivní pro odlišení se, výzkumníci však v tomto ohledu vyzdvihují zejména kolaboraci britské Burberry s ruským designérem a přední streetwear značkou Gosha Rubchinskiy, kterým se společně povedlo zatraktivnit módu hlavně pro mladší kategorie spotřebitelů.

Poptávka z asijských regionů výrazně přispěla k nárůstu hodnoty luxusních značek, podepsala se na to hlavně Čína. Skupina Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH), největší světový výrobce luxusního zboží, hlásí za letošní rok nárůst prodejů high-end kabelek, šampaňského a dalších luxusních nápojů i oblečení. Zámořské dovolené a služební cesty mimo pevninskou Čínu přispěly ke spotřebě luxusních předmětů, zejména mezi takzvaným klanem moonlight, jak bývají nazývání čínští milleniálové, kteří jsou specifičtí utrácením všech svých peněz vždy do konce měsíce. To představuje odklon od tradičních výdajových návyků starších generací v zemi proslulé vysokou mírou úspor.

Nejnovější