Nábytkářský řetězec Ikea publikoval ve čtvrtek 7. června prohlášení o svém závazku trvale udržitelného prodeje a výroby svých produktů. Jedním z hlavních bodů nové strategie je snaha přestat vyrábět a prodávat plastové výrobky na jedno použití, Ikea chce tento závazek aplikovat na všech trzích a ve všech prodejnách do dvou let. Tato snaha přichází mimo jiné jako reakce na nedávný návrh Evropské komise zakázat prodej některých jednorázových plastových výrobků.
Kromě nahrazení plastu jinou alternativou se nový záměr týká také výroby pouze z těch materiálů, které jsou obnovitelné nebo recyklovatelné. Prohlášení se dotkne i nabídky v restauracích, která by měla obsahovat více jídel rostlinného původu a rozšířit by se měla i o vegetariánská a veganská jídla. V srpnu letošního roku chce například Ikea začít prodávat vegetariánské párky v rohlíku, které jsou dlouhodobě jedním z nejprodávanějších jídel řetězce. Švédský řetězec má do roku 2025 v plánu rozšířit svou nabídku solárních systémů do domácností. Prohlášení hovoří také o snaze přivést na trh inovativní řešení pro šetření vody nebo čištění vzduchu.
„V Ikea už dlouhou dobu pracujeme na tom, aby všechny použité materiály, nejen plasty, v našich produktech byly udržitelnější. V minulém roce jsme v Česku představili kuchyňská dvířka a čela zásuvek Kungsbacka, které vyrábíme z recyklovaného dřeva a jejichž povrch je z recyklovaných PET lahví,“ uvedl k aktuálnímu stavu na českém trhu Roman Bojko, manažer pro udržitelný rozvoj v Ikee pro Česko, Maďarsko a Slovensko. „Dále to byl Istad - znovu použitelné plastové pytle vyrobené z cukrové třtiny. Také usilujeme o snížení množství jednorázových plastů v restauracích a bistrech, brčka vydáváme jen na požádání,“ doplnil Bojko.
Vytváření speciálních pozic pro novou agendu řetězec neplánuje. „Udržitelnost nevnímáme jako téma pro jedno oddělení firmy, týká se nás to jako celku,“ dodal Bojko. Změna se má dotknout celého ekosystému firmy, včetně dodavatelů.