Češi a prací prostředky: nejznámější a nejvíc kupované jsou Ariel a Persil

Výsledky výzkumu v kostce

Výsledky výzkumu v kostce

Dílčí výsledky průzkumu

Dílčí výsledky průzkumu

Dílčí výsledky průzkumu

Dílčí výsledky průzkumu

Dílčí výsledky průzkumu

Dílčí výsledky průzkumu

Prací prostředky nakupuje aspoň někdy 87 % Čechů, z toho převážně ženy (98 %), muži o něco méně (76 %). Pro nákup prostředků na praní zamíří spotřebitelé spíše do supermarketů nebo hypermarketů, kde si vybírají hlavně podle ceny a předchozí zkušenosti. Nejčastěji pak sáhnou po značkách Ariel a Persil. Takové jsou závěry průzkumu pracích prášků od agentur Nielsen a Nielsen Admosphere pro Retailek

Největší spontánní znalost mezi pracími prostředky má na českém trhu značka Ariel (81 %), následovaná Persilem (70 %). Jako třetí značku si čeští spotřebitelé nejčastěji vybaví Perwoll (27 %) a jako čtvrtou Lanzu (26 %). Bez nápovědy jsou dotázaným dále známé značky Bonux (23 %), Rex (18 %), Palmex (15 %), Woolite (13 %), Lovela a Vanish (obě 9 %). Menší spontánní znalost mají značky Lenor a na trhu relativně nová značka Surf, obě zná 7 % dotázaných, dále pak značky Silan a Jelen (shodně 5 %). Menší míru znalosti bez nápovědy má Formil, Tix a Namo (všechny po 4 %). Pro úplnost výsledků je nutné připomenout, že 21 % dotázaných uvedlo jiné značky pracích prostředků. 

Tento průzkum pro Retailek provedla agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let.

Nielsen Admosphere / Český národní panel

Češi nejčastěji nakupují značky Persil (40 %) a Ariel (32 %). Za nákup pracích prostředků utratí průměrně částku 348 Kč. Pokud si chtějí dotázaní koupit prostředky na praní prádla, zamíří nejčastěji (77 %) do některé ze sítí hypermarketů nebo supermarketů. Do drogerie si pro prací prostředky chodí 43 % Čechů. Hypermarkety a supermarkety jsou pro tento nákup destinací spíše pro mužské zákazníky (82 %), zatímco do drogerie chodí pro prostředky na praní spíše ženy.

Nákup prostředků praní uskuteční 42 % dotázaných jednou za čtvrt roku. Více než třetina respondentů (36 %) uvedla, že je nakupuje jednou za měsíc. Při nákupu nebo výběru pracích prostředků hraje pro Čechy největší roli cena (65 %), předchozí zkušenost (40 %), kvalita (39 %) a velikost balení (34 %). Nákup se přitom nejčastěji uskutečňuje v létě. Z dostupných forem pracích prostředků kupuje nejvíce respondentů prací prostředky konzistence prášku (45 %). Naopak gel si spíše koupí 39 % dotázaných. Muži spíše upřednostňují prášky, zatímco ženy dávají přednost gelu. 

Jak ukázal průzkum, nejvíce Čechů (39 %) pere prádlo dvakrát do týdne. Jednou týdně pak pračku zapne 28 % dotázaných a 22 % respondentů pere každý druhý den. Polovina Čechů při praní používá speciální prací prostředky na skvrny nebo na silné zašpinění. Kombinaci různých pracích prostředků na různé druhy prádla podle materiálu používá 44 % dotázaných, 57 % pak používá prací prášky podle barvy prádla. V obou případech se to týká spíše žen. Kategorie ekologických pracích prostředků ukázala podle výzkumu potenciál pro rozvoj, aktuálně je podle odpovědí nakupuje jen 31 % dotázaných. 

Nejvíc se prodávají tekuté prostředky, rostou i gely

V porovnání s loňským rokem investovali Češi do nákupu pracích prostředků podle agentury Nielsen meziročně o 2 % méně financí, celkem to byl úbytek o 57 milionů Kč. Tržby za prodej pracích prostředků v Česku loni udržely na 3,6 miliardách Kč. Po stránce prodejů se ukázaly být nejoblíbenější tekuté formy pracích prášků, a to i přes 2% pokles, v číslech o 32 milionů Kč. Nadále tak drží 42% podíl na trhu. Češi loni utratili za práškové formy pracích prostředků o 119 milionů Kč méně, tržby tak poklesly o 8 % a jejich podíl je na 36 %. Naopak tržby v menšinovém segmentu gelových pracích prášků narostly loni o 52 %, gely mají aktuálně 6% podíl na trhu. Kapsle drží 15% podíl.    

Za reklamu a inzerci v kategorii pracích prostředků podle údajů agentur Nielsen a Nielsen Admosphere za březen 2018 v Česku nejvíc utrácí značka Lenor, celkem zaplatila 11 milionů Kč. Všechny značky utratily za reklamu v březnu 64,6 milionů Kč. Největší podíl na tom má televizní reklama, kam šlo 63 milionů Kč, poté tisk s 1 milionem Kč a Out-Of-Home reklama, na kterou daly značky 311.000 Kč. Všechny údaje se orientují podle ceníkové hodnoty reklam.

Jak se na jednotlivé značky pracích prášků dívají Češi

Respondenti v průzkumu agentury Nielsen Admosphere řadí nejdůležitější charakteristiky značek pracích prášků:

Ariel

  1. Známa/Kvalitní
  2. Stojí za svou cenu
  3. Je drahá

Persil

  1. Známá
  2. Kvalitní
  3. Stojí za svou cenu

Lanza

  1. Známá/Kvalitní
  2. Stojí za svou cenu
  3. Drahá/Šetrná

Perwoll

  1. Známá
  2. Kvalitní/Šetrná
  3. Drahá

Palmex

  1. Známá
  2. Stojí za svou cenu
  3. Kvalitní

Rex

  1. Známá/Stojí za svou cenu
  2. Česká
  3. Kvalitní

Lovela

  1. Vhodná pro dětské prádlo/Šetrná
  2. Kvalitní
  3. Známá

Woolite

  1. Známá/Kvalitní
  2. Drahá
  3. Šetrná

Vanish

  1. Známá
  2. Drahá
  3. Kvalitní

K metodice výzkumu

  • Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
  • Terénní sběr dat proběhl v době od 13. do 20. března 2018 na vzorku 508 respondentů.
  • Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
  • Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
  • Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.