Předních 100 firem prodávajících luxusní zboží utržilo ve fiskálním roce 2016 celkem 217 miliard dolarů, v přepočtu zhruba 5,8 bilionu Kč. To je meziročně o 1 % víc. Přestože celkové tržby stouply, jejich nárůst byl pomalejší než v předchozím roce. V Česku nejvíce utržil za rok 2016 butik značky Louis Vuitton umístěný v Pařížské ulici v centru Prahy. Data pocházejí z Globální studie o luxusních značkách poradenské firmy Deloitte. „V Česku se luxusní značky soustředí především v Pařížské ulici v Praze. Ve sledovaném roce 2016 byl nejúspěšnější butik Louis Vuitton, který utržil celkem 782 milionů korun,“ uvedl Martin Tesař, vedoucí partner auditních služeb Deloitte Central Europe.
Podle Deloitte se líp daří obchodům v Pařížské na pravé straně ulice, nejvýraznější růst zaznamenaly značky, jako jsou šperky Cartier, oděvy Moncler a cestovní zavazadla Rimowa. Na levé straně Pařížské pak nejrychleji rostly butiky Louis Vuitton a Gucci.
Roli hraje při růstu tržeb i vzdálenost od hlavního turistického místa, kterým je Staroměstské náměstí. Podle indexu, kterým Deloitte vyjadřuje roční míry růstu tržeb obchodů ze zveřejněných účetních závěrek za rok 2014 až 2016, rostou tržby butiků umístěných na začátku Pařížské ulice (až po Širokou ulici) téměř třikrát rychleji než tržby obchodů na konci Pařížské (od Široké ulice dále směrem k Vltavě).
Globální žebříček stále vede skupina LVMH, která utržila 23,5 miliard dolarů (kolem 0,5 bilionu Kč). První desítka, která stojí za téměř polovinou tržeb celého žebříčku, zůstává už třetím rokem stejná. Nejvyššího podílu tržeb dosáhly firmy se sídlem ve Francii. Nejvíc luxusních firem sídlí v Itálii.
Top 10 firem prodávajících luxusní zboží
pořadí | firma | výběr značek | tržby v miliardách dolarů |
1 | LVMH Moët Hennessy-Louis Vuitton | Louis Vuitton, Fendi, Bulgari, Loro Piana, Emilio Pucci, Acqua di Parma, Loewe Marc Jacobs, TAG Heuer, Benefit Cosmetics | 23,5 |
2 | The Estée Lauder Companies | Estée Lauder, M.A.C., Aramis, Clinique, Aveda, Jo Malone | 11,8 |
3 | Compagnie Financière Richemont | Cartier, Van Cleef & Arpels, Montblanc, Jaeger-LeCoultre, Vacheron Constantin IWC, Piaget, Chloé, Officine Panerai | 11,7 |
4 | Luxottica Group | Ray-Ban, Oakley, Vogue Eyewear, Persol, Oliver Peoples | 10,1 |
5 | Kering SA | Gucci, Bottega Veneta, Saint Laurent, Balenciaga, Brioni, Sergio Rossi Pomellato, Girard-Perregaux, Ulysse Nardin | 9,4 |
6 | L’Oréal Luxe | Lancôme, Biotherm, Helena Rubinstein, Urban Decay, Kiehl’s | 8,5 |
7 | The Swatch Group | Omega, Longines, Breguet, Harry Winston, Rado, Blancpain | 7,4 |
8 | Ralph Lauren Corporation | Ralph Lauren, Polo Ralph Lauren, Purple Label, Double RL, Club Monaco | 6,7 |
9 | PVH | Calvin Klein, Tommy Hilfiger | 6,6 |
10 | Chow Tai Fook Jewellery | Chow Tai Fook, Chow Tai Fook T Mark, Hearts on Fire | 6,6 |
Zdroj: Deloitte
Celkem 57 firem tržby z luxusního zboží meziročně navýšilo, z toho u 22 z nich bylo tempo růstu dvouciferné. Tržby téměř třetiny firem z žebříčku stovky nejúspěšnějších rostly za fiskální rok 2016 vyšším tempem než v roce 2015. Naopak 10 módních skupin zaznamenalo dvouciferný pokles tržeb, z první desítky to byly firmy Swatch Group a Ralph Lauren. Nejvyšší tržby zaznamenal v roce 2016 sektor kosmetiky a vůní. Největší zastoupení má v seznamu top 100 luxusních firem sektor oděvů a obuvi, řadí se do něj více než třetina firem umístěných v žebříčku.
Značka Louis Vuitton se podle podle žebříčku BrandZ od agentur Kantar Millward Brown a WPP drží na globální špici tržeb i v letošním roce. Tento žebříček však hodnotí samostatné značky bez ohledu na jejich vlastnictví v globálních skupinách. Na druhém místě se však letos podle Brandz umístila značka Hermés, která se v hodnocení Deloitte pro rok 2016 objevuje až na 11. místě. Třetí místo má módní značka Gucci, která je v žebříčku Deloitte na pátém místě.