Německý diskontní řetězec Lidl slíbil postupné omezování prodeje vajec z klecových chovů. Nejpozději do roku 2025 plánuje takto vyprodukovaná vejce vyřadit z nabídky úplně. Stejné prohlášení vydal o den později také online prodejce potravin Rohlik.cz Tomáše Čupra. Vejce pocházející z klecí hodlá ze sortimentu odstranit do konce příštího roku. V případě obou ochodníků se jedná o přímou reakci na reportáž České televize, která využila materiálů organizce Obraz. Obránci zvířat natočili v rámci kampaně Jak to snáší tajné záběry z několika chovných stanic. Začátkem týdne zveřejnili aktivisté otevřené, syrové záběry z „průmyslové produkce vajec s cílem zajistit potraviny pro lidi“. Tak situaci nosnic zavřených v přeplněných klecích charakterizoval Petr Šafrán, ředitel odboru ochrany zdraví a pohody zvířat Státní veterinární správy, který ve věci shledal pouze dílčí pochybení.
Záběry pocházejí ze čtyř velkochovů: Farem Libotenice a Svinčany, z Drůbežárny Čeperka a také z velkochovu Druko Střížkov, který spadá do skupiny Agrofert premiéra v demisi Andreje Babiše. Majitelé velkochovů pravost záběrů popřeli nebo je odmítli komentovat. Závažnost situace si ale, zdá se, uvědomují potravinářské řetězce působící na českém trhu. Kromě Lidlu se k postupnému ukončování prodeje klecových vajec už dříve zavázali také v Tesku, Marks & Spenceru a v síti regionálních potravin Konzum, která spadá pod družstvo Coop.
Vejce z klecí neprodává M&S, omezují je Tesco a Coop
„Kvalitní výrobky a sortiment jsou pro zákazníky důležité, zohledňují to při výběru obchodu pro každodenní nakupování. Proto úzce spolupracujeme s našimi dodavateli, kteří naslouchají názorům našich zákazníků. Řadu let se středoevropský trh zaměřoval primárně na ceny. Nyní vidíme, že spotřebitelé kromě toho upřednostňují řadu dalších faktorů. Chtějí vědět, odkud produkty pocházejí a jak jsou vyráběny,“ okomentoval rozhodnutí ukončení prodeje vajec pocházejících od nosnic z klecí Patrik Dojčinovič, výkonný ředitel českého Teska. Závazek učilo Tesco loni v létě a stejně jako Lidl jej hodlá zcela naplnit do roku 2025.
„Vejce, která jsou prodávaná v rámci sítě prodejen Coop jsou nakupovaná lokálně. Situace se tak liší v jednotlivých družstvech skupiny, která nakupují od svých místních dodavatelů. Vzorem je družstvo Konzum Ústí nad Orlicí, které už před pěti lety kompletně přešlo na prodej vajec z podestýlkových chovů. Tento trend pokračuje v rámci celé sítě,“ sdělil ve vyjádření pro Retailek marketingový ředitel Coopu Lukáš Němčík. Britská síť prodejen Marks & Spencer řešila problém s prodejem neeticky vyprodukovaných vajec globálně. M&S byl první prodejcem ve Velké Británii, který od roku 1997 nabízel pouze vejce z volného chovu a s nimi tedy následně vstoupil i na český trh. I přes skeptické názory, že tento způsob chovu není příliš praktický, začal v roce 2002 M&S používat vejce z volného chovu také do všech ingrediencí v potravinách, které vyrábí a prodává.
Lidl a Rohlik.cz se přidávají
„Rozhodnutí opustit prodej vajec z klecových chovů jde ruku v ruce s naší snahou o vysokou kvalitu prodávaných potravin. Jako jeden z největších obchodníků na trhu přitom máme možnost ovlivnit způsob, jakým jsou suroviny pro potraviny získávány. Vejce jsou pak v našich prodejnách nejen surovinou, ale i konečným prodávaným výrobkem. Snaha o udržitelný způsob chovu slepic a jejich životní podmínky je tedy na místě,“ okomentoval rozhodnutí českého Lidlu Michal Farník, jednatel odpovědný za sortiment. Lidl vydal v této věci oficiální tiskové prohlášení ve středu 20. června 2018.
Rohlik.cz se k iniciativě za vejce z volných chovů přidává a navíc zmiňuje problematiku vyšších cen těchto vajec. „Věříme, že potraviny lze dlouhodobě produkovat s ohledem k životnímu prostředí a s respektem ke zvířatům. Doufáme, že naši zákazníci tyto hodnoty upřednostňují před nejnižší cenou, kterou promují velké řetězce,“ říká zakladatel e-shopu Tomáš Čupr. Rohlik.cz se v tiskové zprávě situuje do role průkopníka a iniciátora zvyšování podílů volných chovů slepic. Informuje také o tom, že prostřednictvím investičního nástroje My Food Centrum, do kterého spadá i síť prodejen Sklizeno, financuje zvyšování podílu volných chovů, které dnes v Česku tvoří pouze 10 % z celkové produkce. Podle oficiální zprávy je aktuální nabídka vajec na Rohlik.cz tvořena z 80 % podestýlkovými vejci, bio vejci a vejci z volných chovů.
Základem je spolupráce s dodavateli a farmáři
Lidl dnes nabízí vejce z chovu nosnic v klecích nebo v halách na podestýlce. Nového cíle chce dosáhnout postupně, protože čeští dodavatelé nejsou v současné době schopni pokrýt množství vajec prodaných v supermarketech těmi z bezklecových chovů. Lidl se podobně jako Rohlik.cz zavazuje k přímé spolupráci s dodavateli. Cílem je nalézt způsoby, jak bezklecové chovy výrazně rozšířit. „Vzhledem k aktuálním možnostem českých dodavatelů se jedná o cíl, na kterém musíme pracovat společně,“ potvrzuje Farník. Lidl i ostatní prodejci ale neprodává vejce pouze jako konečný produkt, jsou obsažena také ve značném množství produktů privátních značek, které tvoří významné procento z celkové nabídky. Diskont chce proto postupovat stejně i u svých výrobků, které obsahují vejce jako jednu z nejdůležitějších surovin.
Změnou postoje k velkoprodukci vajec se v poslední době zabývají také západoevropské státy. V Belgii, Dánsku, Německu, Lucembursku, Maltě, Nizozemsku, Švédsku nebo Velké Británii klesl podíl prodávaných vajec z klecových chovů v maloobchodě na méně než polovinu. Všechny státy plánují tento typ chovů v budoucnu zakázat úplně. Zákon zakazující klecový chov slepic už mají v Rakousku.