Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.
1. Vejcím z klecí zvoní hrana
Německý diskontní řetězec Lidl slíbil minulý týden postupné omezování prodeje vajec z klecových chovů. Nejpozději do roku 2025 plánuje takto vyprodukovaná vejce vyřadit z nabídky úplně. Stejné prohlášení vydal o den později také online prodejce potravin Rohlik.cz Tomáše Čupra. Vejce pocházející z klecí hodlá ze sortimentu odstranit do konce příštího roku. V případě obou ochodníků se jedná o přímou reakci na reportáž České televize, která využila materiálů organizce Obraz. V minulosti se proti špatným podmínkám nosnic ve velkochovech postavili v také Tescu, Albertu, Coop a Marks & Spencer.
Určitě je dobře, že někdo z těch ‚velkých‘ řekl, že klecová tedy ne. Ale změní se něco? Je tady pořád otázka ceny a zrovna vajíčka jsou komodita, kterou nakupujete dost často, takže si to taky spočítáte. Tohle bude ještě na dlouhou cestu. A pořád tady budou zákazníci, kteří vždy sáhnou po těch levnějších.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
No konečně, i když bohužel stále budou všichni přemýšlet a soutěžit, kdo má co levnější. Kupujeme vejce pouze z volných chovů a ne vždy jsou dostupná, kdy jindy se naučit a chovat se zodpovědně, než když se ekonomice daří a tržby rostou.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Super, tomuto kroku tleskám. Správný postoj, který ocení konzumenti i slepice. Jiná vejce než z volného chovu už nekupuji delší dobu a nevadí mi si za ně připlatit.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)
2. Chystá se stravenkový kartel?
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže prošetří možnou vznikající kartelovou dohodu mezi největšími tuzemskými dodavateli stravenek - Cheque Déjeuner, Sodexo a Edenred. Informaci od ČTK zveřejnil web iDnes.cz. Stravenky jsou v Česku nejoblíbenějším zaměstnaneckým benefitem. Potraviny za ně nakupuje okolo 12 % obyvatelstva. Do hodnoty 55 % spadají mezi daňově uznatelné náklady, proto jsou výhodné také pro zaměstavatele. Konkurence na trhu tohoto typu proto benefitů roste. V nedávné době přišly s Naší stravenkou řetězce Lidl a Kaufland. Na trh loni vstoupila také investiční skupina Arca s Gusto Kartou.
Pro stávající ‚monopolní‘ dodavatele stravenek je asi krutý vstup nových a dravých hráčů včetně Lidlu / Kauflandu na trh. Na druhou stranu pro odběratelské firmy, příjemce stravenek z restaurací a vlastně i zákazníky by to mohl být impuls k levnějšímu obědu. No, to asi ne...
Jan Polák (Ipsos)
Opět mám pocit, že nikdo neví, jak se stravenek elegantně zbavit, tak se vymýšlejí různé zástupné problémy.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Stravenky jsou skvělý byznys a někdo asi nemá stále dost... Ale nepředbíhejme a počkejme na výsledky šetření.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)
3. Změny na poli retailových parků
V blízkosti outletu Fashion Arena a obchodního centra Europark v pražských Štěrboholích by měl do konce letošního rok vyrůst nový retailový park. Jeho výstavba v ulici Kutnohorská už byla zahájena, podle plánů firmy zveřejněných na webu se otevření plánuje na poslední kvartál roku 2018. Za výstavbou projektu stojí developer PHP Retail Parks. Další novinkou v oblasti retailových zón je změna majitele u dvou retailových parků, jeden v Trutnově a druhý v Českém Těšíně přešel do rukou skupiny DRFG podnikatele Davida Rusňáka, který je odkoupil od CPI Investments Group Radovana Vítka. DRFG plánuje ještě letos své portfolio i metry čtvereční prodejních ploch výrazně rozšiřovat, připouští i další spolupráci s CPI.
Firma Ipsos provádí výzkumy v retailových řetězcích, obchodních centrech i retailových parcích. Dle našich znalostí retailové parky doplňují stávající obchodní jednotky ve městech a dneska i v menších městečkách o komfortní místa k rychlému nákupu základních potřeb. Předností parků je také to, že nákupy jsou velmi rychlé, což dnešnímu spotřebiteli vyhovuje více než dlouhý nákup v hypermarketu.
Jan Polák (Ipsos)
Mám takový urputný pocit, že toho tady máme víc než plaveckých bazénů, fotbalových hřišť a sportovních center. Opravdu nechápu, kdy města toto pochopí. Další park, další prodejny a další nakupující, ..... a další problém do budoucna.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Prodejní plochy na obyvatele máme stále méně než v západní Evropě, takže se stále objevují nové projekty. Spojení slov retail a park mi ale nejde k sobě... A vůbec je slovo park zneužívané a zprofanované. To už se mi více libí čínský název pro golfové hřiště - rekreační park s vlajkami.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)
4. Na trh přišly krekry Z pece
Značka brambůrků Bohemia Chips rozšiřuje portfolio a přidává nový produkt krekry. Ten půjde do regálů českých řetězců pod novou značkou Z pece, která má navazovat na loni uvedenou prémiovou řadu Kotlíkových brambůrků a arašídů. Podle Karolíny Kůtové, manažerky značky Bohemia, by firma pod nově rozvíjenou řadou Z pece chtěla v příštím roce uvést i cereální produkty. Letos v létě chystá navíc speciál z raných brambor ve dvou příchutích, petrželka a olivový olej a jarní cibulka a čerstvý sýr.
Kotlíkovým brambůrkám (nebo arašídům) jsem nikdy nepřišel na chuť. Asi proto, že kromě jiného názvu nabízely už jen podstatně vyšší cenu. Jak to budou mít krekry z pece se nechám překvapit. Tak nějak předpokládám, že ta pec bude mít k peci stejně blízko jako ten kotlík ke kotlíku.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Líbí se mi, když se zkouší, ale stále mi přijde, že největší fenomén ve slaném jsou takové ty nezdravé brambůrky.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Opravdu lidé stále slyší na přívlastky jako jsou Od farmáře, Z pece, Od babičky, Z kotlíku, i když vědí, že se jedná o masově vyráběné průmyslové produkty s minimem živin?
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)
5. Nové limonády Red Bull Organics
Rakouský výrobce energetických nápojů Red Bull uvádí na český trh tři nové příchuti limonád pod novou řadou s názvem Organics. K zavedenému nápoji Simply Cola přibyl nově hořký citron, zázvorový ginger ale a tonic water. Všechny nápoje jsou podle firmy vyrobené ze surovin v bio kvalitě a zároveň pro Red Bull představují vstup do nového segmentu nealkoholických nápojů – neobsahují totiž energetické složky. V Česku se začnou nové limonády se v maloobchodních i velkoobchodních řetězcích budou prodávat od července, a to v celé prodejní síti. Dostupné budou v plechovkách o objemu 250 ml za cenu kolem 35 Kč.
Tak přiznejme si, že ono cokoliv s logem Red Bull bude vypadat dobře, protože je to...no, Red Bull.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Red Bull má velmi dobrou image a na to hraje. Docela se divím, že s něčím takovým nedorazil už dříve. Nicméně takto drahá plechovka limonády zde ještě nebyla, takže zřejmě bílé místo na trhu s nealkoholickými nápoji...
Jan Polák (Ipsos)
Takže už ne jen kalorická bomba, ale i bio pocit u kalorické bomby.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Trvalo to dlouho, ale o to lépe mají zřejmě nápoje vymazlené... Chytrý tah, produkty se nebudou kanibalizovat, jen to trochu nařeďuje jasný positioning Red Bullu
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)