Češi a slané pochutiny: nejvyhledávanější jsou Bohemia a Strážnické brambůrky

Výsledky průzkumu v kostce

Výsledky průzkumu v kostce

Hodnocení jednotlivých značek chipsů zákazníky

Hodnocení jednotlivých značek chipsů zákazníky

Hodnocení jednotlivých značek chipsů zákazníky

Hodnocení jednotlivých značek chipsů zákazníky

Česká populace si ráda dopřává slaných pochutin, aspoň občas po chipsech nebo oříšcích sáhne 84 % ze spotřebitelů. Při nákupu se přitom Češi orientují hlavně podle ceny, dají i na předchozí zkušenost, příchuť a kvalitu potraviny. V regálech si vybírají zejména značku Bohemia od firmy Intersnack nebo české Strážnické brambůrky. Takové jsou závěry průzkumu pro Retailek od agentur Nielsen Admosphere a Nielsen. 

Nejvyšší spontánní znalost má mezi slanými pochutinami značka Bohemia, kterou si vybavilo 78 % dotázaných. Kromě klasických Bohemia chips prodává značky i slané tyčinky, oříšky, od loňská má řadu Kotlíkových brambůrků a arašídů. Letos bude pod novou řadou Z pece vstupovat do segmentu pečiva, přidá totiž krekry. Dále si Češi nejvíce (39 %) vzpomínali na chipsy Lays, které v Česku distribuuje firma PepsiCo. Následují slané pochutiny Chio (14 %) a Strážnické brambůrky (12 %).

Menší spontánní znalost mají značky chipsů Pringles a oříšky K&K, a to po 5 %. Stejné procento zákazníků (3 %) si bez nápovědy vybavilo Bersi, Tuc, ArRashid a Staročeské brambůrky. Nejmenší znalost měly chipsy Pombar, Canto, Bake Rolls a Soltino, uvedly je 2 % dotázaných. Na loni uvedené Cheetos si vzpomnělo procento dotázaných, stejně tak na 7Days. 

Tento průzkum pro Retailek provedla agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let.

Nielsen Admosphere / Český národní panel

Mezi nejčastěji vyhledávané značky slaných pochutin patří Bohemia (45 %), Strážnické brambůrky (22 %), Lays (13 %) a Tuc (8 %). Pro 62 % dotázaných hraje největší roli při nákupu slaných snacků, chipsů nebo oříšků cena, pro 48 % Čechů pak předchozí zkušenost, příchuť pro 41 % a kvalita pro 37 % respondentů. Ženy častěji než muži uvedly, že jsou pro ně důležité obsah tuku, množství soli a to, zda jsou produkty určené pro děti. Muži častěji zmiňovali jako důležité předchozí zkušenost a cenu. V rámci jednoho nákupu utratí dotázaní za slané snacky průměrně 34 Kč, za chipsy 44 Kč a za oříšky 47 Kč.

Respondenti nakupují slané snacky v největší míře v supermarketech nebo hypermarketech (89 %), stejně tak chipsy (89 %) a oříšky (84 %). Druhá nejčastější volba k nákupu jsou malé obchody, kde dotázaní nejčastěji pořizují chipsy, a to ve 20 % z nich, ve stejné míře, tedy v 16 % případu pak slané snacky a oříšky.

Slané snacky stále výrazněji rostou na oblibě, podle údajů agentury Nielsen letos došlo k nárůstu spotřeby oproti loňsku o 4 %, tržby rostly o 10 %. Celková spotřeba se od loňského června do letošního května vyšplhala na 31.000 tun a tržby za celou kategorii slaných snacků dosáhly 4,9 miliard Kč. Největší nárůst byl během vánočního období. Dlouhodobě roste segment chipsů, který tvoří 44 % z celkových tržeb slaných snacků. Lupínků se za poslední rok prodalo 13.000 tun, což je meziroční 10% nárůst. V tržbách je to 12% nárůst, tedy 2,1 miliardy Kč. 

Roste také spotřeby segmentu extrudovaných slaných snacků, jakými je například značka Cheetos, a to meziročně o 3 %. Díky nárůstu ceny tohoto segmentu o 11 % vzrostly tržby o 14 %. Spotřeba oříšků meziročně vzrostla o 1%, tržby rostly o 14 %. Jediným klesajícím segmentem byly tyčinky, preclíky a krekry, spotřeba u nich klesla o 7 %. 

Do obchodu nejčastěji pro chipsy

Mezi nejvíce nakupované kategorie patří chipsy, ty kupuje 94 % dotázaných, poté arašídy, které koupí 56 % respondentů a 43 % pořizuje slané tyčinky. Nejvíce domácností kupuje slané pochutiny jen tak na doma, to v 79 % případů. Na speciální příležitosti toto zboží nakupuje 44 % respondentů. 

Pro vlastní potřebu obvykle slané pochutiny nakupuje velmi často 35 % Čechu, občas pak 45 % spotřebitelů. Pro partnerku nebo partnera pak 42 % respondentů, nejvíce však spotřebitelé nakupují pro případné návštěvy – a to 54 % dotázaných. V menšině pořizují lidé chipsy nebo oříšky v bio kvalitě, a to pouze v 16 % případů. Týká se to spíše žen. Z těch, kteří nakupují danou kategorii, mají nejčastěji dotázaní alergii na alergeny obsažené v oříšcích (13 %). Na alergeny nacházející se ve slaných snaccích má alergii pouze 5 % respondentů a v chipsech 4 % dotázaných.

Jak se na jednotlivé značky chipsů a snacků dívají Češi

Respondenti v průzkumu agentury Nielsen Admosphere řadí nejdůležitější charakteristiky značek chipsů a snacků:

Bohemia

  1. známá
  2. česká
  3. chutná

Strážnické brambůrky

  1. česká
  2. známá
  3. chutná

Lays

  1. známá
  2. chutná
  3. drahá

Pombar

  1. známá
  2. drahá
  3. pro děti

Pringles

  1. drahá
  2. známá
  3. chutná

Chio

  1. známá
  2. drahá
  3. chutná

7Days

  1. známá
  2. chutná
  3. kvalitní / drahá

Tuc

  1. známá
  2. chutná
  3. kvalitní

Cantos

  1. chutná / česká
  2. známá
  3. stojí za svou cenu

Dílčí výsledky průzkumu

Dílčí výsledky průzkumu

K metodice výzkumu

  • Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
  • Terénní sběr dat proběhl v době od 11. do 17. dubna 2018 na vzorku 510 respondentů.
  • Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
  • Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
  • Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.